ناسا یک شهر شناور بالای ابرهای «سیاره ناهید» می‌سازد

0
277

از آنجا که شرایط جوی سیاره ناهید  برای فرود انسان روی سطح آن و اکتشافات مناسب نیست، سازمان ناسا قصد دارد با ایجاد یک «شهر شناور» در بالای این سیاره، مقدمات سفر انسان به سیاره زهره را چیده و اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورد.

به گزارش آنا به نقل از CNet، چندین نهاد از جمله ناسا به منظور اکتشافات منظومه شمسی روی سیارات این منظومه متمرکز شده‌اند و در ابتدا از سیاره مریخ شروع کردند. در بررسی‌های اولیه دانشمندان مشخص شد که مریخ گزینه مناسبی نیست و در نتیجه، سیاره ناهید  به عنوان گزینه بعدی  انتخاب شده است. سیاره ناهید مسافت کمتری نسبت به زمین دارد و این مسافت بین 38 تا 261 میلیون کیلومتر است. در حالی که مسافت مریخ تا زمین از 56 تا 401 میلیون کیلومتر است و در نتیجه زهره همسایه نزدیک‌تر زمین به شمار می‌آید.

علاوه بر این، با توجه به قطر سیاره ناهید  با 6052 کیلومتر و قطر زمین با 6371 کیلومتر، می‌توان گفت که چگالی یا تراکم و ترکیبات شیمیایی مشابهی با هم دارند اما اتمسفر زهره، جایی است که شباهت‌های این دو سیاره، پایان می‌یابد. فشار در سطح این سیاره، 90 برابر فشار در سطح آزاد دریاست و به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی بسیاری که در این سیاره رخ می‌دهد، دی‌اکسید کربن جزء اصلی اتمسفر آن به شمار می‌آید. در سطوح فوقانی اتمسفر این سیاره، مخلوطی از گوگرد دی‌اکسید و سولفوریک اسید به صورت ابر رویت می‌شود.

لایه نازکی از کربن مونو اکسید نیز زیر ابر اسیدی قرار گرفته است که سبب ایجاد شرایط گلخانه‌ای شدیدی در سطح زهره می‌شود. دمای 480 درجه سانتیگرادی که تا حدودی ناشی از همین لایه گاز گلخانه‌ای در اتمسفر زهره است منجر به آن شده که این سیاره برای حیات مناسب نباشد.

اما ناسا راهکاری را ارایه داده که براساس آن بتوان انسان‌ها را به سیاره ناهید فرستاد؛ حتی برای تفریح و این ایده «شهر ابری» است.

نمونه مفهومی عملیاتی ارتفاع بالای ناهید (HAVOC)، طرحی است که توسط تیمی از دانشمندان تحلیل سیستم و مدیریت مفهوم در مرکز تحقیقاتی ناسا به منظور اکتشافات این سیاره ارایه شده است. نمونه اولیه این موشک سبک‌تر از هوا به گونه‌ای طراحی شده که به مدت 30 روز روی ابرهای اسیدی سیاره ناهید می‌نشیند تا ستاره‌شناسان فرصت داشته باشند اطلاعات مربوط به اتمسفر این سیاره را جمع‌آوری کنند.

نمونه مفهومی HAVOC
نمونه مفهومی HAVOC

سطح سیاره ناهید به گونه‌ای است که انسان‌ها را نابود می‌کند و به طور کلی انسان نمی‌تواند روی سطح این سیاره پا بگذارد. به همین دلیل، این موشک‌ها در بالای ابرهای سیاره و در فاصله 50 کیلومتری از آن قرار می‌گیرند.

در این فاصله از سیاره ناهید، شرایط جوی خیلی شبیه به زمین است. به این معنا که فشار اتمسفری خیلی نزدیک به زمین است و نیروی جاذبه تفاوت بسیار کمی با نیروی جاذبه زمین دارد و مقدار خیلی کمی از آن کمتر است و همین امر به انسان امکان می‌دهد که به مدت طولانی در این محیط دوام بیاورد و حتی بیماری‌هایی را که در اثر قرار گرفتن انسان در شرایط جاذبه صفر (zero G) اتفاق می‌افتد، از بین می‌برد.

درون موشک HAVOC و نمای شهر ابری از داخل این موشک
درون موشک HAVOC و نمای شهر ابری از داخل این موشک

در این شرایط، دما به 75 درجه سلیوس می‌رسد که البته به شدت داغ‌تر از حد معمولی است اما به عقیده دانشمندان قابل مدیریت است. در نهایت نیز این اتمسفر، انسان را از تشعشعات خورشید محافظت می‌کند.

البته ناگفته نماند که ناسا قصد دارد در نخستین اکتشافات خود با موشک شناور در جو سیاره ناهید از کاوشگرهای رباتیک استفاده کند تا با بررسی‌ها و اکتشافات بیشتر پای انسان را به این جو باز کند. در آینده، دو گروه از ستاره‌شناسان حدود یک سال در آنجا مستقر خواهند شد تا مقدمات حضور موقتی انسان را در یک «شهر ابری شناور» بچینند.