“نازنین زاغری برای درمان عوارض شکنجه باید به بریتانیا برگردد”

0
170

یک گروه پزشکان مستقل می‌گوید نازنین زاغری برای مداوی فوری افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه، باید تحت مراقبت قرار گیرد. زاغری پس از تحمل پنج سال زندان، هنوز اجازه خروج از ایران و پیوستن به همسر و فرزندش را نیافته است.

شماری از پزشکان مستقل در مشاوره ویدئویی با نازنین زاغری تشخیص داده‌اند که این زندانی سابق، دچار افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و اختلال وسواس شده است.

“شورای بین‌المللی توانبخشی قربانیان شکنجه” که یک نهاد حقوق بشری است، در گزارشی اعلام کرده که مشاوره‌های ویدئویی طی سه روز و ظرف شش ساعت انجام گرفته و نازنین زاغری در آنها به تشریح تجربه‌های خود در زندان پرداخته است. دستبند، چشم‌بند، زنجیر، کمبود خواب، تنهایی طولانی مدت و قرار گرفتن در شرایط اضطراب از جمله آزارهایی است که او تحمل کرده است.

پزشکان گفته‌اند که خانم زاغری تا وقتی به بریتانیا برنگردد، سلامتی روانی خود را باز نخواهد یافت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد، سازمان حقوق بشری Redress گزارش ۷۷ صفحه‌ای مربوط به وضعیت جسمی- روحی نازنین زاغری را به دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا ارسال کرده است. مشاورات یاد شده در اکتبر ۲۰۲۰ انجام شده‌اند؛ زمانی که خانم زاغری با پابند در خانه والدین‌اش بود و حق نداشت بیش از ۳۰۰ متر از محل دور شود. گزارش نهایی اما در فوریه ۲۰۲۱ آماده شده است.

در گزارش هم‌چنین آمده که نازنین زاغری در طول مدت زندان و سلول انفرادی، با درد گردن، شانه، بازو، دندان درد و توده‌ای در پستان روبرو بوده اما به درستی معاینه و مداوا نشده‌ است.

دویچه وله نوشت؛ حکم ۵ سال زندان نازنین زاغری در ۱۷ اسفند به پایان رسید. او اما حق خروج از ایران و پیوستن به همسر و فرزندش در بریتانیا را نیافته و باید در ۲۴ اسفند برای پرونده “تبلیغ علیه نظام” دوباره به دادگاه برود.