نابودی اقتصاد جمهوری اسلامی توسط دونالد ترامپ

0
206
  • دولت جو بایدن در گزارشی که به کنگره ارائه داد، نشان داده است تحریم‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، اقتصاد جمهوری اسلامی را فقط در یک سال، 18 میلیارد دلار کوچک‌تر کرد و آن را «به زانو درآورد».

بر اساس گزارش «فاکس بیزنس» دولت دموکرات آمریکا با ارائه گزارشی غیرعلنی در ابتدای ماه جاری به کنگره آمریکا نشان داد کاهش چشم‌گیر حجم تجاری جمهوری اسلامی از 46 میلیارد دلار در سال 2019 به 28 میلیارد دلار در سال 2020 باعث شد که با افزایش بحران نقدینگی در این کشور، مردم در اعتراض به این وضعیت، تظاهرات گسترده‌ای را صورت دهند.

لایحه تحریم جمهوری اسلامی یا «آیسا» رئیس جمهوری آمریکا را موظف می‌کند در مورد ارزش دلاری مبادلات تجاری جمهوری اسلامی با کشورهای قدرتمند اقتصادی یا «گروه بیست»، به قانون گذاران کنگره گزارش ارائه دهد.

بر اساس این گزارش، ارزش مبادلات تجاری جمهوری اسلامی پس از اعمال مجدد تحریم‌ها در سال 2018، کاهشی 70 میلیارد دلاری داشته است.

حجم مبادلات تجاری بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی نیز از 34.5 میلیون دلار در سال 2019 به 26.5 میلیون دلار در سال 2020 کاهش پیدا کرد. بخش عمده صادرات آمریکا به جمهوری اسلامی اقلامی مانند دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات کشاورزی است که به دلایل بشردوستانه از محدودیت‌های تحریمی معاف هستند.

ارزش حجم روابط اقتصادی جمهوری اسلامی با بزرگ‌ترین شریک تجاری خود، چین، از 19 میلیارد دلار در سال 2019 به 12 میلیارد دلار در سال 2020 کاهش یافت. به‌رغم اینکه چین تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را دور زده و وارد تجارت سودآور نفتی با این کشور شده است.

بر اساس این گزارش العربیه نوشت، حجم تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا نیز از 4.7 میلیارد دلار در سال 2019 به 4.3 میلیارد دلار در سال 2020 کاهش یافت. با وجود تحریم‌های آمریکا، اروپایی‌ها نمی‌خواهند بازار سودآور تجارت با جمهوری اسلامی را از دست دهند و به مبادلات اقتصادی با جمهوری اسلامی پایبند هستند.

دولت ترامپ با فعال‌کردن سازوکار «ماشه» در اوت 2020، تمام تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند. این امر باعث سقوط چشمگیر حجم مبادلات تجاری ایران شد.

این گزارش غیر محرمانه اما غیر علنی و اجباری در حالی به کنگره ارائه داده شد که دولت بایدن به دنبال برگزاری مذاکرات احیای برجام است. جمهوری اسلامی نیز شرط لازم برای بازگشت به برجام را، رفع تمامی تحریم‌هایی دانسته است که در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، علیه جمهوری اسلامی وضع شد.

دولت ترامپ در کمپین «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی، ضربه بزرگی به اقتصاد این دولت وارد کرد.