ممنوعیت ورود میوه از لبنان به عربستان سعودی به دلیل جاساز موادمخدر در میوه توسط لبنان

0
85

عربستان سعودی، روز جمعه 23 آوریل، در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی ضبط محموله‌های حاوی مواد مخدر از لبنان، ورود سبزیجات و میوه از این کشور را از روز یکشنبه ممنوع می‌کند.

این اقدام در پی خنثی‌سازی قاچاق بیش از دو میلیون قرص مخدر جاسازی شده در محموله‌های میوه لبنانی، صورت گرفته است.

وزیر کشور سعودی در این رابطه خاطر نشان ساخت که امنیت عربستان سعودی، خط قرمز است.

بیانیه وزارت کشور عربستان سعودی تاکید کرد که نهادهای ذی‌ربط، متوجه افزایش عملیات قاچاقچیان مواد مخدر در لبنان علیه سعودی شده بودند.

این بیانیه افزود: «مسئولان لبنانی می‌بایست ضمانت‌های معتبر در خصوص اجرای اقدامات برای متوقف ساختن قاچاق سیستماتیک را ارائه دهند.»

بر اساس این بیانیه، وزارت کشور عربستان سعودی تمامی محموله‌های وارداتی از لبنان را زیر نظر قرار خواهد داشت.

در همین حال، سخنگوی سازمان مبارزه با مواد مخدر عربستان سعودی گفت: «موارد مصادره شده وارداتی از لبنان بیش از 75% است و ما حملات پیش دستانه‌ای را علیه قاچاق از لبنان اجرا کرده و این گونه عملیات به شکلی عمدی، علیه امنیت عربستان سعودی، سامان داده شده بودند.»

در بیانیه عربستان سعودی آمده است: «ما تلاش‌های بسیاری برای تشویق مسئولان دست اندرکار لبنانی به اقدام برای متوقف کردن قاچاق انجام دادیم.»

سرهنگ محمد النجیدی، سخنگوی رسمی مدیریت مبارزه با مواد مخدر پیشتر تاکید کرده بود که اقدامات پیشدستانه علیه فعالیت‌های شبکه‌های قاچاق مواد مخدر در عربستان سعودی، منجر به خنثی سازی قاچاق 2 میلیون و 466 هزار و 563 قرص مخدر «آمفتامین» شد که پس از پیگیری با هماهنگی سازمان گمرکات در بندر ملک عبدالعزیز در «الدمام» مصادره شد که در داخل محموله انار وارداتی از لبنان، جاسازی شده بود.

به گفته این سخنگو، عوامل این عملیات قاچاق در استان حفر الباطن دستگیر شدند که 4 تن از آنها از شهروندان عربستان سعودی و یک نفر هم از آوارگان است.

وزارت خارجه و امور مهاجران لبنانی نیز جمعه 23 آوریل اعلام کرد که از طریق سفارت عربستان سعودی در جریان بخشنامه ممنوعیت ورود سبزیجات و میوه از لبنان به دلیل قاچاق مواد مخدر قرار گرفته است.

وزارت خارجه لبنان در بیانیه خود آورد: «شربل وهبه، وزیر خارجه این موضوع را با مسئولان بلند پایه در میان گذاشت و قاچاق مواد مخدر در کانتینرها یا کامیون‌های حامل میوه یا سبزیجات از لبنان به خارج، اقدامی است که در قانون لبنان، مجازات دارد و قاچاق مواد مخدر و ارسال آن به خارج به اقتصاد لبنان و کشاورز لبنانی و شهرت کشور آسیب می‌زند.»

در این بیانیه از مسئولان لبنانی خواسته شده برای خنثی‌سازی هر گونه اقدام به زیان کشاورزان لبنانی تلاش بیشتری انجام دهند.

العربیه نوشت؛ سرتیپ محمد فهمی، وزیر کشور لبنان نیز تاکید کرد که کشورش «آماده همکاری با تمامی کشورها در عرصه مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.»