دور تازه مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد

0
118

 به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ خبرگزاری فرانسه، از وین گزارش داده که عباس عراقچی، پیش از شروع مذاکراتش با آمانو گفت که اکنون زمان آن رسیده که برای حل اختلافات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، رویکرد جدیدی اتخاذ شود.

 معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که در برابر خبرنگاران سخن می گفت، اضافه کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می تواند نقش سازنده‌ای در زمینه صلح آمیز باقی ماندن جهان، ایفا کند.

 مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مذاکرات جدید با ایران را فرصت بسیار مهمی توصیف کرد که می تواند نشان‌دهنده پیشرفت‌های واقعی در زمینه پرونده هسته ای ایران باشد.

 آژانس بین المللی انرژی اتمی، پس از این دیدار در جلسات جداگانه با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، درباره پرونده هسته‌ای این کشور گفت وگو می کند.

 به نوشته این خبرگزاری، تمامی این جلسات پشت درهای بسته انجام خواهد شد.

 قرار است مذاکرات فنی و کارشناسی ایران و آژانس در دو روز آینده دنبال شود و پس از آن مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ١+٥ در مقر سازمان ملل در وین روزهای هشتم و نهم آبان برگزار شود.

 آژانس بین المللی انرژی اتمی در نوامبر سال 2011 با انتشار گزارشی اعلام کرد که ایران بر خلاف قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت، فعالیت‌های خود در زمینه تمام پروژه‌های مربوط به آب سنگین را که مشمول پادمان‌های آژانس است، به حالت تعلیق درنیاورده است.

 این آژانس اضافه کرد که از سال ۲۰۰۲ به طور مرتب و فزاینده، اطلاعات جدیدی درباره وجود احتمالی فعالیت های مرتبط هسته ای اشکار نشده از جمله فعالیت‌های مربوط به توسعه کلاهک هسته ای برای موشک دریافت می کند.

 آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید کرد بدون همکاری‌های لازم از سوی ایران و از جمله اجرای پروتکل الحاقی، آژانس نخواهد توانست صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تأیید کند.