محمدجواد ظریف: اگر تحریم‌ها ادامه یابند؛ بدون هیچ محدودیتی غنی‌سازی می‌کنیم

0
219

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهور اسلامی، تهدید کرده که در صورت «انتخاب مسیر رویارویی» و «ادامه تحریم‌ها» توسط آمریکا و سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی «به برنامه غنی‌سازی خود بدون هیچ محدودیتی ادامه خواهد داد».

ایران بر اساس تفاهم لوزان موافقت کرده است تا برای دوره‌ای زمانی، تعداد سانتریفیوژهای خود را کاهش دهد و سطح غنی‌سازی اورانیوم را نیز زیر چهار درصد نگاه دارد.

به گزارش بی بی سی ظریف در مصاحبه‌ای با تلویزیون «یورونیوز» که روز جمعه ۲۸ فروردین پخش شد، از اینکه آمریکا «صحبت درباره حذف مرحله به مرحله تحریم‌ها را شروع و از عبارت لغو مرحله به مرحله تحریم‌ها استفاده کرده»، ابراز تاسف کرده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی توضیح داده است: «اگر شما به بیانیه مشترک {لوزان} مراجعه کنید، حتی واژه تعلیق را نمی‌بینید و کلمه مرحله‌ای را هم نخواهید دید. روشن است که تمام تحریم‌ها، تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی پایان خواهد یافت. روزی که ما به توافق برسیم، به شورای امنیت خواهیم رفت و شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر خواهد کرد که بر اساس آن تمام قطعنامه‌های قبلی فسخ و به تمام تحریم‌ها پایان داده خواهد شد».

محمدجواد ظریف تاکید کرده که «این کاملا واضح است، مرحله‌بندی یا تعلیقی وجود نخواهد داشت. توافقی که ما اعلام کردیم کاملا روشن است».

جمهوری اسلامی خواستار لغو تمام تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای آن از روز اول اجرای توافق هسته‌ای است اما آمریکا می‌گوید چنین امری در دستور کار نیست.

ظریف نیز یکبار دیگر تاکید کرده است: «ما از همان ابتدا نیز گفتیم که باید مسیر کار را انتخاب کنیم. می‌توانیم راه برخورد و مقابله را انتخاب کنیم یا راهی برای همکاری. نمی‌توانیم کمی از هر کدام را انتخاب کنیم. اگر مسیر رویارویی را انتخاب کنیم، آمریکا و سازمان ملل متحد به تحریم‌ها ادامه می‌دهند و ایران نیز به برنامه غنی‌سازی خود ادامه خواهد داد، آن هم بدون هیچ محدودیتی».

قرار است دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ روز ۳۱ اردیبهشت در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.

این مذاکرات قرار است میان نمایندگان ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، با حضور هلگا اشمیت، معاون مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، انجام شود.

ایران و گروه ۱+۵، پس از رسیدن به چارجوب توافق هسته‌ای در لوزان سوئیس، اکنون تا یازدهم تیر ماه فرصت دارند بر سر جزئیات مذاکره کنند و به توافقی جامع و نهایی برای برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یابند.