محاکمه‌ یک آلمانی ایرانی‌تبار در فرانکفورت به اتهام “جنایت جنگی”

0
124

آریا لاجوردی متهم است که به سوریه رفته و عضو یک گروه مسلح شده است.او تصویری از خود با دو سر بریده در فیس‌بوک منتشر کرده است. او مدعی است برای “کمک به مردم” به سوریه رفته بود.

دادگاهی در شهر فرانکفورت آلمان، روز چهارشنبه (۴ مه/۱۵ اردیبهشت ماه) محاکمه‌ی یک شهروند آلمانی ایرانی‌تبار را به اتهام “جنایت جنگی” آغاز کرد.

این متهم آریا لاجوردی نام دارد و ۲۱ سال سن دارد. او متهم است که در بهار سال ۲۰۱۴ به سوریه سفر و تصویری از خود با دو سر بریده به نیزه کشیده شده در فیس‌بوک منتشر کرده است.

مقامات دادگاه آلمان می‌گویند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد آریا لاجوردی در سوریه به یکی از گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد پیوسته است.

دادستانی فدرال آلمان اعلام کرد که تصاویر منتشرشده در فیس‌بوک لاجوردی نشان می‌دهد که او به‌همراه دو جنگجوی دیگری که در تصاویر حضور دارند، با سرهای بریده افراد کشته‌شده رفتاری “تحقیرآمیز” داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: سازمان ملل: عاملان جرایم جنگی در سوریه عفو نخواهند شد

دادستانی آلمان احتمال می‌دهد که دو جنگجوی دیگر که در تصاویر حضور دارند، فرد کشته‌شده را سر بریده‌اند. درباره‌ی هویت مقتولان اطلاعاتی منتشر نشده است.

آریا لاجوردی اتهام “ارتکاب جنایت جنگی” را رد کرده است. او مدعی است که به قصد “خدمات انسان‌دوستانه” به سوریه سفر کرده و قصد امدادرسانی به مردم جنگ‌زده را داشته است.

لاجوری تاکید کرده که او تحت‌فشار ناچار شده در این عکس حضور داشته باشد و آن را در فیس‌بوک خود منتشر کند.

او مدعی است که در روستایی در نزدیکی ادلب، سرهای بریده‌ی این جنگجویان بر زمین افتاده بود و مردم روستا به‌تدریج دور جسد جمع می‌شدند و با آن عکس می‌گرفتند. لاجوردی گفته است که او تنها فرد خارجی در محل بوده و مردم روستا او را مجبور کرده‌اند تا او نیز با سرهای بریده عکسی بگیرد.

لاجوردی در جلسه دادگاه مضطرب و هراسان گفت:«ما وسط منطقه جنگی بودیم. من همان کاری را کردم که در چنین وضعیت خطرناکی ازت می‌خواهند.»

مقامات پلیس آلمان این متهم را در سال ۲۰۱۵ با حکم قضایی در منزل مسکونی‌اش در فرانکفورت بازداشت کردند.

به گزارش دویچه وله؛ دادستانی آلمان اعلام کرد که دست‌کم ۱۰ پرونده مشابه دیگر در دست بررسی دارد و افراد دیگری با اتهام‌های مشابه لاجوردی در ماه‌های آینده دادگاهی خواهند شد.