قطع همکاری‌های داوطلبانه رژیم جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی اتمی

0
297

سفیر و نماینده دائم رژیم جمهوری اسلامی نزد سازمان های بین المللی در وین، اعلام کرد نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه رژیم جمهوری اسلامی تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه، امروز عصر(دوشنبه) تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

  کاظم غریب آبادی افزود: ‌این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع رژیم جمهوری اسلامی و در راستای حقوق مصرح دولت جمهوری اسلامی تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم های غیرقانونی، صورت گرفته است.

نماینده دائم رژیم جمهوری اسلامی تصریح کرد: در این نامه از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست های رژیم جمهوری اسلامی جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد. ‌

وی افزود: از این پس، همکاریهای رژیم جمهوری اسلامی و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریمها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت رژیم جمهوری اسلامی به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.

مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون لغو تحریم‌ها دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

به گزارش ایرنا؛ بر اساس ماده ۶، «رژیم جمهوری اسلامی موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»