فهرست قدرتمندترین کشورهای جهان؛ آمریکا اول و ایران دوازدهم

0
167

قدرتمندترین کشورهای جهان شاید لزوما محبوب‌ترین کشورهای جهان نباشند، اما کشورهایی هستند که دائما نامشان در سرخط خبرها قرار داشته، سیاستگذاران را تحت تاثیر قرار داده و چشم‌اندازهای اقتصادی جهان را شکل می‌دهند.

درست یا غلط، تصمیم‌گیری‌های آنها در عرصه‌ سیاست‌ خارجی و حوزه اقتصاد می‌تواند بر سراسر جهان تاثیر بگذارد؛ و وقتی وعده یا ضمانتی می‌دهند، دست کم برخی کشورها به پایبندی آنها به وعده و ضمانت داده شده، اعتماد می‌کنند.

وبسایت یو.اس.نیوز (USNews)، با استناد به نتایج تحقیق مشترک مؤسسه مشاورتی BAV و مدرسه عالی وارتون وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا، دو فهرست جداگانه را از برترین کشورهای جهان – هم از نظر توان تاثیرگذاری بر تحولات بین‌المللی و هم از نظر محبوبیت جهانی – منتشر کرده است.

بر این اساس، ایالات متحده آمریکا قدرت شماره یک جهان است و از نظر محبوبیت هم رتبه چهارم بهترین کشورها را به خود اختصاص داده است. روسیه، چین، آلمان و بریتانیا، در رتبه‌های دوم تا پنجم قدرتمندترین کشورهای جهان قرار گرفته‌اند؛ اما این آلمان است که در صدر بهترین کشورهای دنیاست.

ایران در این تحقیق، دوازدهمین کشور قدرتمند جهان است؛ در حالی که رقبای منطقه‌ای آن، یعنی اسرائیل و عربستان سعودی، به ترتیب در رتبه‌های هشتم و نهم قرار دارند. در فهرست بهترین کشورها، ایران با قرار گرفتن در رتبه پنجاه و هشتم، باز هم از اسرائیل (بیست و پنجم) و عربستان (بیست و نهم) عقب‌ است.

با این حال، ایران در فهرست قدرتمندترین‌ها یا همان تاثیرگذارترین‌ها، از کشورهایی مانند هند، پاکستان، مصر، ترکیه، ایتالیا، سوئد، هلند، اسپانیا و استرالیا بالاتر است.

ده کشور نخست فهرست بهترین‌ها، یا به عبارتی همان محبوب‌ترین‌ها، آلمان، کانادا، بریتانیا، ایالات متحده، سوئد، استرالیا، ژاپن، فرانسه، هلند،و دانمارک هستند.

رتبه‌بندی در فهرست بهترین‌هاT بر اساس دریافت جهانی از چند مشخه یا ویژگی بخصوص در کشورهای مختلف صورت گرفته است؛ نحوه تجارت، امکانات سرمایه‌گذاری، و سهولت سفر و اقامت در کشورها، از جمله شاخص‌های مورد نظر در این تحقیق بوده‌اند.

به گزارش صدای آمریکا؛ لازم به ذکر است که ۶۰ کشور در این تحقیق، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.