فرهاد صفی‌نیا؛ نویسنده با استعداد اما کم کار ایرانی

0
607

فرهاد صفی‌نیا نویسنده و تهیه‌کننده ایرانی است که نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی مطرح و برجسته‌ای مانند «آپوکالیپتو» را در کارنامه کاری خود دارد.

فرهاد صفی‌نیا در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی (۱۹۷۵ میلادی) در تهران به دنیا آمد. زمانی که او ۴ سال داشت به همراه خانواده‌اش به پاریس مهاجرت کردند و پس از مدتی برای ادامه زندگی به لندن رفتند. پس از به اتمام رسیدن تحصیلاتش در مدرسه «چارترهاوس» او برای تحصیل در رشته اقتصاد به کالج «کینگز کالج» کمبریج رفت و در آنجا به عنوان کارگردان و بازیگر در چندین تئاتر باشگاه هنرهای دراماتیک آماتور «دانشگاه کمبریج» به فعالیت پرداخت.

فرهاد پس از پایان تحصیلاتش در کالج «کینگز کالج»، کمبریج را به مقصد نیویورک ترک کرد و در آن شهر به تحصیل در رشته فیلم در دانشگاه «نیو اسکول» و دانشگاه هنر «تیش اسکول» پرداخت و در سال ۲۰۰۷ میلادی با لارا ریگان؛ بازیگر کانادایی ازدواج کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، فرهاد با وجود برخوردار بودن از استعداد بالای نویسندگی خیلی پرکار نبوده است. او در طول دوران فعالیت خود به عنوان نویسنده تنها نویسندگی فیلمنامه یک فیلم کوتاه، یک فیلم سینمایی و یک مجموعه تلویزیونی را برعهده داشته است.

فیلم کوتاه «خارج از جعبه» (Outside the Box) در سال ۲۰۰۱ میلادی نخستین پروژه‌ای است که صفی‌نیا در آن به عنوان نویسنده فیلمنامه و تهیه‌کننده فعالیت کرده است.

پس از این فیلم کوتاه، فرهاد به مدت پنج سال از عرصه سینما به دور ماند تا اینکه در سال ۲۰۰۶ میلادی با نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی مطرح و برجسته‌ای مانند «آپوکالیپتو» (Apocalypto) به این عرصه بازگشت.

مل گیبسون کارگردان «آپوکالیپتو» بود و فرهاد صفی‌نیا به همراه گیبسون نگارش فیلمنامه و تهیه‌کنندگی این فیلم سینمایی را برعهده داشت.

فیلم اکشن درام «آپوکالیپتو» که به عنوان یکی از آثار فاخر سینمای جهان به شمار می‌آید در مراسم اهدای جوایز اسکار نامزد سه جایزه بهترین چهره‌پردازی، بهترین صدابرداری و بهترین صداگذاری شده است. همچنین این فیلم سینمایی که با بودجه‌ای برابر با ۴۰ میلیون دلار ساخته شده بود، در زمان اکران خود توانست فروش برابر با ۱۲۰ میلیون دلار را در سراسر جهان کسب کند.

صفی‌نیا که از جمله هنرمندان کم کار ایرانی در جهان به شمار می‌آید، پس از نگارش فیلمنامه فیلمی برجسته مانند «آپوکالیپتو» دوباره به مدت پنج سال از فعالیت در عرصه نویسندگی فاصله گرفت تا اینکه در سال ۲۰۱۱ میلادی با نگارش سناریو مجموعه تلویزیونی «رییس» (Boss) به عرصه نویسندگی بازگشت.

مجموعه تلویزیونی «رییس» بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ میلادی از تلویزیون پخش شده است و صفی‌نیا همچون اثر پیشین خود، به عنوان تهیه‌کننده نیز در این پروژه فعالیت کرد.

مجموعه تلویزیونی «رییس» که به عنوان یکی آثار تلویزیونی محبوب آمریکا به شمار می‌آید در زمان پخش خود توانست جوایز بسیاری را برای خود رقم بزند. از مهمترین جوایز مجموعه تلویزیونی «رییس» می‌توان به جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد (کلسی گرامر) در مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب» اشاره کرد.

همچنین «رییس» برای دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین مجموعه تلویزیونی درام نیز نامزد دریافت جایزه شده بود.

ترجمه و گزارش عارف محمدزاده