فرمانده سنتکام: جمهوری اسلامی کماکان بزرگترین تهدید علیه ثبات و امنیت منطقه است

0
179

به گفته ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام»، جمهوری اسلامی کماکان بزرگترین تهدید برای منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید.

ژنرال کنت مکنزی روز چهارشنبه 10 ژوئن از قطر در کنفرانس ویدئویی با اندیشکده خاورمیانه در واشینگتن با اشاره به این که «جمهوری اسلامی بزرگترین تهدید علیه ثبات و امنیت منطقه است»، گفت که نظام جمهوری اسلامی از تروریسم و گروه‌های تروریستی حمایت مالی کرده، پشتیبان حکومت بشار اسد بوده و ضمن ارسال سلاح‌های پیشرفته برای حوثی‌ها در یمن، هدایت حملات به نفتکش‌های بین‌المللی در تنگه هرمز را به عهده داشته و تاسیسات نفتی سعودی و نیروهای آمریکایی در عراق را هدف حمله قرار داده است.

فرمانده سنتکام تاکید کرده است که رژیم جمهوری اسلامی با هدف تسلط بر منطقه خاورمیانه، ضمن تضعیف امنیت منطقه، به طورفعالانه، عامل گسترش بی‌ثباتی است.

او در ادامه به راهبرد «فشار حداکثری» دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت، هدف این راهبرد، زیر فشار گذاردن مداوم نظام جمهوری اسلامی است تا این نظام، جاه طلبی های هسته‌ای، برنامه موشکی، حمایت از تروریسم و اقدام علیه همسایگان را متوقف سازد.

ژنرال کنت مکنزی درعین حال در ادامه تاکید کرد که کارزار فشار حداکثری آمریکا، دارای ابعاد نظامی نیست.

«بازدارندگی جمهوری اسلامی»

فرمانده سنتکام در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات آتی در قبال جمهوری اسلامی گفت، «برآورد من این است که ما وارد مرحله تازه‌ای شده‌ایم که من آن را بازدارندگی رقابتی با جمهوری اسلامی می‌نامم . این برهه در واقع با تبادل حملات در ژانویه آغاز شد، زمانی که ما به قاسم سلیمانی حمله کردیم و آنها نیروهای ما در اربیل و همچنین در پایگاه الاسد را هدف یورش خود قرار دادند.»

او خاطر نشان ساخت که از این شرایط به بعد، نظام جمهوری اسلامی وادار به بازنگری در محاسبات خود شد چرا که گمان نمی برد که آمریکا علیه آنها دست به چنین اقدامی بزند.

او اضافه کرد: «به همین علت آنها وادار شدند تا در محاسبات خود بازنگری بکنند که ما چه کارهایی را مایلیم انجام دهیم و چه کارهایی را مایلیم نیستیم انجام دهیم. به نظر من این تاثیر بسیار بزرگی برای ایجاد و دوباره ایجاد کردن بازدارندگی قاطع داشت.»

العربیه نوشت؛ فرمانده سنتکام در ادامه ضمن انتقاد از نقش جمهوری اسلامی در تداوم درگیری در یمن گفت که جمهوری اسلامی هم اکنون از «اقداماتی» شبیه اقدامات پیشین خود، باز داشته شده‌٬ چرا که شاهد توانایی آمریکا در پاسخگویی در منطقه و جهان بوده است.