فرمانده سنتکام: جمهوری اسلامی می‌تواند آتش جنگ با آمریکا را شعله‌ور کند

0
226

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح ایالات متحده «سنتکام» می‌گوید در صورتی که حملات نیروهای نیابتی شبه‌نظامی جمهوری اسلامی به آمریکا و متحدان آن در خاورمیانه شدت بگیرد، جمهوری اسلامی می‌تواند آتش جنگ با آمریکا را شعله‌ور کند.

پنج‌شنبه 3 فوریه، ژنرال فرانک مک‌کنزی اعلام کرد جمهوری اسلامی به ویژه در جاهایی مثل عراق و یمن که نیروهای نیابتی آن به طور مستقیم آمریکا و متحدانش را تهدید می‌کنند می‌تواند جنگ‌افروزی کند.

به گفته وی: «جمهوری اسلامی به خوبی از خطوط قرمز ما در عراق آگاه است، اما شواهد آشکارا نشان می‌دهد که بسیاری از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی جدا قصد دارند نیروهای آمریکایی را به قتل برسانند. این اتفاقی است که دیر یا زود می‌افتد، و آن وقت قضایا به مسیر دیگری خواهد افتاد.»

مک‌کنزی جمهوری اسلامی را یک «تهدید بنیادی» خواند و خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی «برای پیشبرد مقاصد شوم خود، به نیروهای نیابتی تسلیحات و منابع دیگر انتقال می دهد.» به گفته وی، جنگ یمن بیش از هفت سال طول کشیده است به این خاطر که جمهوری اسلامی از شورشیان حوثی حمایت می‌کند.

او گفت: «همانطور که اخیراً در جریان حملات پیچیده حوثی‌ها به امارات مشاهده کردیم، و صرف نظر از حملات مکرر آنها علیه عربستان سعودی، می‌توانیم بگوییم که ظاهرا حوثی‌ها اعتقادی به ‘نبرد محدود’ ندارند و قصد دارند جنگ را گسترش دهند.»

العربیه به نقل از نشنال نیوز نوشت، مک‌کنزی شورشیان حوثی‌ و جمهوری اسلامی را به تبدیل کردن جمعیت جنوب شبه جزیره عربستان به «موش آزمایشگاهی» متهم کرد و افزود آنها جنگ داخلی یمن را به «آزمایشگاه غیرانسانی جنگ مدرن» تبدیل کرده‌اند.

فرمانده سنتکام در نهایت خواستار تدوین یک استراتژی یکپارچه منطقه‌ای شامل اسرائیل برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن شد. او تاکید کرد که گرچه تنش‌زدایی و عادی‌سازی بهترین گزینه برای جمهوری اسلامی است، اما او تردید دارد که تهران چنین مسیری را در پیش بگیرد.