فرانسه نشان لژیون دونور را از بشار اسد پس می‌گیرد

0
411

دفتر ریاست جمهوری فرانسه، اقدامات لازم را برای پس گرفتن نشان لژیون دونور از بشار اسد آغاز کرده است. این اقدام که در پی حملۀ نظامی به سوریه صورت می‌گیرد، در جهت “هماهنگی و همگونی” موضع‌گیری‌های پاریس در قبال دمشق توصیف شده است.

روز دوشنبه ١۶ آوریل دو روز بعد از حملۀ نظامی مشترک فرانسه، بریتانیا و آمریکا به سوریه – دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که روند بازپس‌گیری نشان لژیون دونور از رئیس جمهوری سوریه آغاز شده است. لژیون دونور عالی‌ترین نشان فرانسه است که توسط ناپلئون بناپارت ایجاد شد.

در سال ٢٠٠١، ژاک شیراک رئیس جمهوری وقت فرانسه بالاترین درجۀ این نشان (صلیب بزرگ) را به بشار اسد داد. در آن زمان، بشار اسد که ٣۶ سال داشت به تازگی جانشین پدرش، حافظ اسد، شده بود.

ابطال این نشان فقط در اختیار رئیس جمهوری است. امانوئل ماکرون قبلاً همین تصمیم را در مورد هاروی واینشتاین گرفته بود. واینشتاین، تهیۀ کنندۀ معروف سینمای آمریکا به آزار و تجاوز جنسی متهم شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ نشان لژیون دونور از لانس آرمسترانگ دوچرخه‌سوار معروف آمریکایی که به تقلب و استفاده از داروهای نیروزا متهم شده بود نیز پس گرفته شد.