فرانسه، آلمان و هلند صادرات تسلیحات نظامی به ترکیه را متوقف کردند

0
228

در اقدامی مشابه مواضع آلمان و هلند در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، فرانسه نیز شنبه 12 اکتبر اعلام کرد که فروش تسلیحات نظامی به ترکیه را متوقف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت فرانسه همچنین به آنکارا هشدار داد که حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه تهدیدی برای امنیت اروپا است.

در بیانیه مشترک دو وزارتخانه دفاع و خارجه فرانسه آمده است: «فرانسه که انتظار دارد این حمله پایان یابد، تصمیم گرفت طرح‌های صادرات سلاح به ترکیه که ممکن است در این حمله مورد استفاده واقع شود را متوقف کند. این تصمیم فورا لازم الاجرا خواهد بود».

در این بیانیه همچنین آمده است که وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا مواضع‌شان در این‌باره را در نشستی که روز دوشنبه در لوکزامبورگ برگزار می‌شود، هماهنگ خواهند کرد.

بنا به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، یورش نظامی ترکیه به مناطق تحت کنترل جنگجویان کُرد در شمال شرق سوریه هزاران تن از غیرنظامیان را به فرار از خانه‌های‌شان مجبور کرده است.

حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه علاوه بر مخالفت‌ها و اعتراض‌های داخلی موجی از محکومیت‌های بین‌المللی و عربی را به همراه داشته است.

وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرد که برلین صادرات اسلحه به ترکیه که ممکن است در جنگ علیه سوریه به کار رود را ممنوع کرده است. قبل از آلمان، هلند نیز در این راستا اعلام کرده بود که تمامی تقاضاهای صادرات ادوات و تجهیزات نظامی به ترکیه را متوقف می‌کند و از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا چنین اقدامی را اتخاذ کنند.

به گزارش العربیه؛ ریاست جمهوری فرانسه پیش از این اعلام کرد که امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه پیش‌تر در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی‌اش دونالد ترامپ خواستار متوقف ساختن هر چه زودتر حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه شده و تاکید کرد که قبل از هر چیزی باید از بازگشت داعش به منطقه جلوگیری شود.