فارین‌ پالیسی: دولت بایدن می‌داند که دیپلماسی در قبال جمهوری اسلامی شکست خورده است

0
225

دولت جو بایدن، به این نتیجه رسیده است که به‌رغم تماس مداوم واشینگتن با جمهوری اسلامی، این دو کشور احتمالا در مسئله هسته‌ای به توافق نخواهند رسید.

بر اساس این گزارش، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت بایدن درصدد مقصر جلوه دادن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور است.

بر این اساس، برخلاف تصور همگی که خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» را دلیل افزایش فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌دانستند، این اقدام بایدن در کاهش کمپین «فشار حداکثری» بود که باعث افزایش اقدامات خصومانه جمهوری اسلامی گردید.

دولت بایدن در اوایل ماه دسامبر اذعان کرد که «اگر مسیر دیپلماسی منجر به بازگشت مشترک جمهوری اسلامی و آمریکا به برجام در کوتاه‌مدت نشود، واشینگتن به‌دنبال راه‌های جایگزین خواهد بود.»

العربیه به نقل از فارین پالیسی نوشت؛ این اظهارنظر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در زمانی صورت گرفت که بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل برای ارائه پیشنهادهایی مبنی بر برگزاری مانورهای مشترک بین دو کشور و آمادگی برای حملات احتمالی به مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی به واشینگتن سفر کرده بود. نیاز به چنین رایزنی‌هایی نشان می‌دهد که دستیابی به یک توافق بین جمهوری اسلامی و آمریکا گزینه قابل دسترسی نیست.

یک مقام ارشد آمریکایی پیشتر هشدار داده بود که جمهوری اسلامی در سه‌ماهه اول سال 2022 «به توانایی ساخت برخی محصولات رسیده و به‌سرعت یک بمب اتمی را به دست‌خواهد آورد.»

این بدین معناست که جمهوری اسلامی از مذاکرات طولانی وین جهت پیشرفت برنامه هسته‌ای خود استفاده کرده است. زمانی که هر دولت دیگری می‌توانست به دانش و تکنولوژی ساخت تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند.

متحدان اروپایی واشینگتن نیز می‌دانند که مذاکرات در حال شکست است اما اذعان به شکست و تحمل مسئولیت ناشی از آن، دو امر کاملا متفاوت است. این بدین معناست که بایدن می‌باید متوجه شود که این تصمیمات خودش بود که آمریکا را به این نقطه رساند و نه عملکرد دونالد ترامپ.

بر اساس این گزارش، بایدن با امتناع از وضع تحریم علیه جمهوری اسلامی به سبب اقدامات تحریک‌آمیز این کشور، مسیر جمهوری اسلامی برای دستیابی به بمب اتم را تسهیل کرد.