عکس بزرگ نسرین ستوده وکیل زندانی بر روی ساختمان کانون وکلای فرانسه در پاریس

0
410

کانون وکلای فرانسه عکس بزرگی از نسرین ستوده، وکیل سرشناس ایرانی که در زندان است، را بر روی ساختمان خود در پاریس قرار داده است.

«کریستین فرال شول» رئیس کانون وکلای فرانسه درباره این اقدام می‌گوید: «همه وکلای فرانسوی در کنار نسرین ستوده می ایستند. این وکیل ایرانی به غیرقابل‌قبول‌ترین مجازاتها در قرن ۲۱ محکوم شده، آن‌هم فقط به این دلیل که وکیل است.»

وی افزود: «او وکیل زنان بود و این کار از دید مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی خلاف قانون است. حق بیان وکلا همواره باید آزاد بماند. ما نگران هستیم، چرا که ایران عضو کمیسیون سازمان ملل در مورد حقوق زنان است. این پیامی غیرقابل‌قبول و به شدت منفی در مورد دولتی است که مدعی است یکی از بزرگ‌ترین ملل جهان است. این یک گام بزرگ به عقب است که به زنان، وکلا و آزادی بیان ضربه می‌زند.»

نسرین ستوده در سالهای اخیر بارها زندانی شد. در حالیکه او هنوز زندانی است، در حکم جدیدی به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد.

«باسیله آدِر» معاون کانون وکلای فرانسه در درباره محکومیت ستوده می گوید: «این پرونده خود یک نماد است. ستوده یک وکیل شجاع است که دو بار بابت کارهایش جایزه گرفته: مبارزه او برای حقوق بشر یک بار در سال ۲۰۱۲ جایزه ساخاروف پارلمان اروپا، و یک بار در سال ۲۰۱۸ جایزه بین المللی حقوق بشر لودویک تراریه را نصیب او کرد.»

وی افزود: «وقتی در مورد حکم غیرقابل باور و ظالمانه علیه او، که از قرون وسطی نشأت گرفته، شنیدیم، تعهد ما به دفاع از او محکم‌تر و مشهودتر شد. این درخواست را ارائه دادیم که تا حالا ۲۵۰ هزار رأی در وبسایت change.org جمع کرده است.»

این حقوقدان فرانسوی افزود: «این پوستر بزرگ را در پاریس قرار دادیم و یکی دیگر هم در کنار نوتردام خواهیم گذاشت که بیشتر در معرض دید عموم باشد و گردشگران در کنار رود سن از این موضوع آگاه شوند. از مسئولان فرانسوی می خواهیم که از ایران بخواهند در مورد حکم او تجدید نظر کنند. بعد از صحبت با دیگر نهادهای غیردولتی و (وکیل) مدافع ستوده، این راهپیمایی را سازماندهی کردیم.»

به گزارش صدای آمریکا؛ وزارت خارجه آمریکا، جامعه جهانی و فعالان مدنی حکم خانم ستوده را محکوم کردند.