عفو بین‌الملل پیشمرگ های کرد را به انجام “جنایت جنگی” متهم کرد

0
199

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه در گزارشی اعلام کرد که نیروهای نظامی کردستان عراق (پیشمرگه ها) هزاران خانه متعلق به اعراب ساکن شمال عراق را سوزانده یا تخریب کرده‌اند. این سازمان اقدام نظامیان کردستان عراق را «جنایت جنگی» خوانده است.
براساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل نظامیان اقلیم کردستان عراق علاوه بر تخریب منازل، ساکنان عرب مناطق بازپس گرفته شده از جهادگرایان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را نیز وادار به ترک منازل خود کرده یا از بازگشت آنها جلوگیری کرده‌اند.
این اقدام با اتهام “همکاری احتمالی” اعراب با نیروهای دولت اسلامی صورت گرفته است.
گزارش سازمان عفو بین‌الملل براساس تحقیقات میدانی در ۱۳ شهر و روستا و نیز اظهارات بیش از صد شاهد تهیه شده و تاکید می‌کند که مقایسه تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده از مناطق نینوا، کرکوک و دیاله در عراق حاکی از تخریب منازل مسکونی است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دوناتلا رورا، مشاور ارشد عفو بین الملل گفته است: “به نظر می‌رسد شبه‌نظامیان اقلیم کردستان عراق به صورت عامدانه ،اعراب ساکن شمال عراق را آواره کرده و روستاهای بازپس گرفته شده از داعش را تخریب کرده‌اند.”
به گفته وی ” آواره کردن غیرنظامیان و تخریب خانه‌ها و اموال آنها بدون دلایل موجه نظامی می‌تواند در زمره جنایات جنگی قرار بگیرد.”
در تابستان سال ۲۰۱۴ بخش‌هایی از شمال و غرب عراق به دست نیروهای داعش تصرف شد، اما پس از مدتی نیروهای ارتش عراق و پیشمرگ های کرد توانستند با کمک حملات هوائی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش بخش‌هایی از این مناطق را آزاد کنند.
عفو بین‌الملل در گزارش خود یادآوری کرده که هزاران نفر از شهروندان این مناطق که پس از ورود داعش به آنجا مجبور به ترک خانه‌های خود شده بودند، توسط پیشمرگ های کرد از بازگشت به این مناطق پس از آزاد شدن آنها منع شده‌اند.
مقامات دولت کردستان عراق با تکذیب انجام این کار از سوی پیشمرگه‌های کرد گفته‌اند که جلوگیری از بازگشت اعراب به محل سکونت‌شان در شمال عراق، با هدف حفظ امنیت خود آنها صورت گرفته است.
اما عفو بین‌الملل اعلام کرده که ائتلاف بین‌المللی علیه داعش باید “به طور عمومی همه اقدامات این چنین را محکوم کند.”