ظریف در ژنو، ادامه تحریم‌ها را نقض توافق ژنو ندانست

0
156

دور دیگری از مذاکرات هسته ای دو جانبه میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا از صبح روز جمعه اول اسفند/بیست فوریه، در ژنو سوئیس آغاز شد. همزمان با آغاز دور مذاکرات تازه هسته ای، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با اشاره به تحریم مجدد شرکت ملی نفت‌کش جمهوری اسلامی از سوی اتحادیه اروپا، ادامه تحریمهای قبلی را نقض توافق ژنو ارزیابی نکرد.

عباس عراقچی و وندی شرمن، معاونان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا ریاست دو هیات مذاکره کننده را برعهده دارند.
محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی و آمریکا هم از روز یک شنبه وارد مذاکرات خواهند شد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، به نقل از مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکا وزیر امور خارجه ایران گزارش داد: احتمال می رود در روز چهارم مذاکرات، سایر معاونان وزرای امور خارجه کشورهای گروه ۵+١ نیز به این مذاکرات ملحق شوند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، ساعاتی پیش از آغاز مذاکرات هسته ای در ژنو  ضمن تاکید بر لزوم توافق بر روی جزئیات تا تیرماه سال آینده گفت: اگر طرف مقابل زیاده خواهی کند، هیچ توافق کلی و جزئی نخواهد شد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با بیان دیدگاه‌های کشور برای دستیابی به توافق یک مرحله ای در مذاکرات هسته ای تصریح کرد: موضوعات مهمی در بحث‌ها وجود دارد که اگر بر روی آنها به توافق برسیم، رسیدن به توافق کامل چندان مشکل نخواهد بود.
به گزارش خبرگزارش فرانسه؛ محمدجواد ظریف با تاکید بر لزوم «اراده سیاسی» در طرف مقابل برای رسیدن به توافق، متذکر شد: «باید حتما تا تیرماه به همه جزئیات برسیم و نمی شود که در تیرماه یک اعلامیه سیاسی داد و بعد منتظر باشیم تا بر روی جزئیات توافق شود، این‌طور یک روند بی انتها شروع می شود که به منفعت هیچ کسی نیست».
رئیس دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی، همچنین در ارتباط با تحریم مجدد شرکت ملی نفت‌کش ایران از سوی اتحادیه اروپا، با وجود رفع تحریم آن در ماههای قبل، گفت: این تحریم جدیدی نیست، تکرار تحریمهای قبلی است و از نظر حقوقی نمی توان گفت که توافق ژنو نقض شده است.
محمدجواد ظریف، با بیان اینکه با ادامه تحریمها، «عقل» است که نقض شده است، تاکید کرد: تا زمانی که اروپائی‌ها و آمریکائی‌ها تفکر ادامه تحریمها را دنبال می کنند، به نظر نمی رسد که امکان رسیدن به یک تفاهم جدی وجود داشته باشد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به توافق ژنو، متذکر شد: توافق ژنو تفسیرپذیر نیست، اما در توافق جامع می خواهیم کل تحریم‌ها را برداریم درحالیکه در توافق ژنو قرار نبوده کل تحریم‌ها برداشته شود.