ظریف: حق غنی سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی قابل مذاکره نیست

0
172

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرده است که در هر توافق هسته ای، باید حق غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شود.

ظریف در مصاحبه با شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی، گفته است حق غنی سازی جمهوری اسلامی در هرگونه توافق هسته ای با کشورهای ۱+۵ باید را محترم شمرده شود و فعالیت‌های هسته ای جمهوری اسلامی متوقف نخواهد شد.

ظریف افزود جمهوری اسلامی درباره حق غنی سازی خود مذاکره نخواهد کرد. اوتاکید کرد ایران این حق را دارد و باید به رسمیت شناخته شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افزود آنچه اهمیت دارد به رسمیت شناختن حق غنی سازی جمهوری اسلامی است و تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد.

هم اکنون و از چهارشنبه ۲۰ نوامبر، ایران و گروه ۱+۵، دور جدیدی از مذاکرات اتمی را آغاز کرده اند.

غرب جمهوری اسلامی را به تلاش برای دستیابی به جنگ افزارهای اتمی متهم می کند، از این رو تحریم های سختی علیه این کشور وضع می کند. در مقابل جمهوری اسلامی که بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود اصرار دارد، در تلاش است در جریان مذاکرات به کاهش یا رفع تحریم ها دست یابد.

پیش از این، خبرگزاری ”ایرنا” به نقل از ظریف گزارش داد که روز جمعه  در جمع خبرنگاران گفته است: ”مذاکرات دور روز است که وارد مراحل جدی شده و معلوم است که وقتی وارد مراحل جدی می شود، بالا و پایین زیادی دارد.”

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تصریح کرده است: ”ما وارد مراحل نگارش برای چند مورد اختلافی که داشته ایم، شده ایم و تا حالا می توان گفت که جای امیدواری وجود دارد.”

مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی  اظهار داشته است: ”اینکه چه قدر می توان پیش رفت هنوز زود است و بستگی به این دارد که چه قدر هیات ها با آمادگی برای رسیدن به راه حل آمده باشند و اگر این روند باشد امکان اینکه به نتیجه برسیم وجود دارد.”

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا بحث غنی سازی در مذاکرات پررنگ تر از گذشته شده است؟ تصریح کرد: ”تا زمانی که در همه مسائل به توافق نرسیده باشیم، در هیچ چیزی به توافق نرسیده ایم.”

وی ادامه داده است: ”خیلی از موضوعات در مسیر حل شدن قرار دارد و ما همیشه گفته ایم که غنی سازی در جمهوری اسلامی قابل مذاکره نیست.”

مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی افزوده است: ”ما غنی سازی در خاک جمهوری اسلامی را ادامه خواهیم داد و این حق ماست که آن را اعمال خواهیم کرد و طرف مقابل باید به آن احترام بگذارد و لذا فکر نمی کنم هیچ راه حلی بدون غنی سازی بتواند خارج از هر گونه راه حلی باشد.”

ظریف در پاسخ به این سوال که پیشتر نیز اعلام کرده بودید که دو طرف بر سر سه تا چهار مورد اختلاف نظر دارند و آیا این اختلافات کماکان به قوت خود باقی بوده یا کاهش یافته است؟، اظهار داشته است: ”شاید در حال حاضر این سه تا چهار مورد به قوت خود باقی مانده باشد ولی در یکی دو مورد پر رنگ تر شده است.”