صدف وجدانی و کیانا ثنایی به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج شدند

0
379

صدف وجدانی، دانشجوی بهایی گفت که به دلیل اعتقادات دینی و مذهبی‌اش از دانشگاه رازی کرمانشاه اخراج شده است. خانم وجدانی به کمپین گفت که از او خواسته‌اند دین خود را در فرم‌های دانشگاه تغییر داده و بنویسد که مسلمان است اما او نپذیرفته است.

سپیده کیانی، مادر کیانا کیانی دانشجوی دانشگاه غیرانتفاعی میرداماد گرگان هم  از اخراج دخترش از دانشگاه به دلیل بهایی بودن خبر داد و گفت روزی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در نیویورک گفت بهاییان در ایران مشکل ندارند یک هفته بعد دختر من از دانشگاه اخراج شد.

شهروندان بهایی در حالی از تحصیل در دانشگاههای ایران محروم هستند که طبق اصل‏ سی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد و وسایل‏ تحصیلات‏ عالی‏ را تا سر حد خودکفایی‏ کشور به‏ طور رایگان‏ گسترش‏ دهد.

اما دانشجویان بهایی بر اساس بند سوم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده در اسفند ماه  ۱۳۶۹ از تحصیل محروم و اخراج می‌شوند که به تایید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز رسیده است، در این بند آمده است: «در دانشگاه‌ها چه در ورود و چه در حین تحصیل چنانچه احراز شد بهایی‌اند از دانشگاه محروم شوند.»  ممانعت از تحصیل پس از کنکور و یا اخراج پس از ورود به دانشگاه که از سوی حراست دانشگاه‌ها و سازمان سنجش اتفاق می‌افتد به پشتوانه این مصوبه است.

صدف وجدانی، شهروند بهایی و ورودی رشته معماری دانشگاه رازی کرمانشاه در سال ۹۶ است که بعد از یک ترم تحصیل به دلیل بهایی بودن از این دانشگاه اخراج شده است. او گفت: «من در در کنکور قبول شدم و دانشگاه ثبت نام کردم. یک ترم خواندم اما وقتی به امتحانات پایان ترم رسید که باید کارت ورود به جلسه امتحان دریافت می‌کردیم هر چه تلاش کردم نتوانستم وارد سایت شوم و خطا می‌داد. اساتید هم نمی‌توانستند برای من نمره وارد کنند. تا اینکه از آموزش دانشگاه به مادرم زنگ زدند و وقتی رفتم ساختمان آموزش گفتند اگر می‌خواهی دین‌ات را توی فرم تغییر دهی تغییر بده وگرنه یک نامه بنویس که من می‌خواهم در دانشگاه ادامه تحصیل بدهم.»

خانم وجدانی گفت: «گفتم من کنکور قبول شده‌ام و و الان دانشجو هستم چرا باید تقاضا بنویسم؟ گفتند اگر ننویسی می‌توانیم همین الان در سیستم غیرفعالت کنیم که دیگر نتوانی بیایی. من با متنی که خودم مناسب می‌دیدم  نوشتم اما فایده‌ای نداشت. با پدرم برای پی‌گیری رفتم دانشگاه و در نهایت به پدرم گفتند که به خاطر بهایی بودن است. در حراست دانشگاه هم همین را به من گفتند. البته گفتند برو سازمان سنجش پی‌گیری کن. آنجا هم رفتم گفتند کاری از دست شان بر نمی‌آید.»

صدف وجدانی گفت: «به صورت کتبی هیچ چیزی دست ما نمی‌دهند اما گفتند یک بخشنامه‌ای برای ما آمده که اگر اینجور افراد یعنی بهایی بودند عذرشان را بخواهید. گفتند اگر می‌خواهی دینت را در ستون مذهب تغییر بده و به کلاست برگرد و درست را ادامه بده و اینکه یک اسم است و چه فرقی می‌کند؟ این را همه جا به ما می‌گویند. فقط هم من نیستم همزمان با من دو دانشجوی بهایی دیگر از دانشگاه رازی کرمانشاه به دلیل بهایی بودن اخراج شده‌اند. دخترخاله خود من سه ترم در همین دانشگاه درس خواند و او را هم اخراج کردند. بعد آقای ظریف می‌گوید بهاییان در ایران مشکلی ندارد این در حالی است که ما سال‌ها است از تحصیل در دانشگاه محروم هستیم.  اخراج می‌کنند و بعد می‌گویند که تبلیغ دین می‌کنید در حالی که من را تا قبل از اینکه اخراج کنند کسی از دانشجویان در دانشگاه نمی‌دانست که من بهایی هستم و این دروغ است.»

سپیده ثنایی، مادر کیانا ثنایی هم گفت که تنها دانشگاه‌های دولتی نیستند که شهروندان بهایی را از تحصیل محروم می‌کنند. او گفت: «دختر من کیانا بعد از یک ترم از دانشگاه غیرانتفاعی میرداماد گرگان که دانشگاهی فنی مهندسی است اخراج شده است.»

خانم ثنایی توضیح داد: «کیانا ورودی ۹۶ در رشته معماری بود و ترم اول را خواند و ترم بعدی را هم ثبت نام کردیم. قبل از عید یک سری کلاس‌هایش را شرکت کرد بعد از عید گفتند که سازمان سنجش اسم‌اش را نفرستاده و نمی‌توان متاسفانه کاری کرد. مدیر آموزشی دانشگاه گفت که نمی‌دانیم مساله چی است و در دانشگاه ما هیچ وقت چنین اتفاقی نیفتاده ولی نمی‌شود کاری کرد. سایت کاربری کیانا را سریع بسته بودند و عملا همه راهها را بر او بستند. مرتب سر می‌زدم تا اینکه گفتند یک نامه کیانا بنویسد برای سازمان سنجش و نوشتیم و بعد گفتند جوابی نیامده. سنجش هم رفتیم گفتند چنین نامه‌ای برای ما نیامده. کیانا را اخراج کرده بودند و از تحصیل محروم کردند بعد به ما گفتند شما در شبکه‌های اجتماعی نوشتید شلوغ کردید. گفتم ما باید حق بچه های‌مان را پی‌گیری کنیم نمی شود که محروم کنید و ما سکوت کنیم.»

مادر کیانا ثنایی گفت: «موقعی که در دانشگاه ثبت نام کردیم گفته بودند که باید همه اسامی به سازمان سنجش فرستاده شود و تایید شود. کیانا  یک ترم خواند ولی وسط ترم دوم گفتند اسمتان را سازمان سنجش حذف کرده. همان زمانی که آقای ظریف درباره بهایی‌ها در نیویورک حرف زد یک هفته بعد کیانا اخراج شد و آرش رضویان هم در رشت بعد از ۴ ترم از دانشگاه اخراج شد. به او گفته بودند به دلیل بهایی بودن است به ما اما نگفتند و من پرسیدم که ایا به خاطر دین و مذهب ما است؟ که مدیر آموزش دانشگاه گفت چرا نوشتید بهایی می‌نوشتید مسلمان. گفتم ما که نمی‌خواهیم با دروغ به حق‌مان برسیم.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ به گفته مادر کیانا ثنایی، برادر او به دلیل محرومیت از تحصیل در دانشگاه و برای اینکه بتواند ادامه تحصیل بدهد ایران را ترک کرده است.