شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه در مورد توافق وین رأی‌گیری می‌کند

0
214

منابع دیپلماتیک در شورای امنیت سازمان ملل متحد می گویند این شورا روز دوشنبه ٢٠ ژوئیه تشکیل جلسه خواهد داد تا در مورد قطعنامه مربوط به توافق جامع اتمی میان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی رأی‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، متن این قطعنامه روز چهارشنبه گذشته به اعضای شورای امنیت تحویل داده شده است و از آنجایی که پنج کشور دارای حق وتو در این شورا ( آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) خود در مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی شرکت داشتند ، انتظار می رود قطعنامه به سادگی مورد تأیید قرار گیرد.

شورای امنیت با صدور این قطعنامه خواهان آن خواهد شد تا مطابق زمان بندی آماده شده در توافق وین، این توافق بصورت کامل مورد تطبیق قرار گیرد.

شورای امنیت همچنان به آژانس بین المللی انرژی اتمی مأموریت خواهد داد تا برای اطمینان از وفاداری جمهوری اسلامی به تعهداتش، کنترل و بررسی های لازم را انجام داده و از چگونگی آن این شورا مطلع کند. این شورا از جمهوری اسلامی نیز میخواهد بگونه کامل در این روند همکاری کند.

بر اساس توافق وین، در صورتی که جمهوری اسلامی به تعهد خود مبنی بر خودداری از تولید سلاح اتمی وفادار بماند، قطعنامه جدید شورای امنیت، آغاز روندی خواهد بود که در جریان آن قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی لغو خواهند شد و مفاد توافق جامع وین جای آن‌ها را خواهد گرفت.

خبرگزاری فرانسه می نویسد اگرچه بر اساس توافق وین، تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی بصورت تدریجی و مشروط برداشته خواهند شد اما تحریم های این سازمان علیه صادرات و فروش سلاح‌های متعارف از جانب جمهوری اسلامی، برای مدت ۵ سال و تولید و فروش موشک‌های بالیستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای برای ٨ سال باقی خواهد ماند.

بگزارش این خبرگزاری، در صورت نقض توافق وین از سوی جمهوری اسلامی، شورای امنیت این حق را برای خود محفوظ نگهداشته تا یک سلسله از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بصورت خودکار دوباره اعمال گردند.