شروط احتمالی اسرائیل برای موافقت با احیای برجام

0
265

برخی منابع رسانه‌ای گزارش داده‌اند که اگرچه اسرائیل به شدت با احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی موسوم به «برجام» مخالفت می‌کند، اما در صورت اصرار دولت آمریکا برای بازگشت به توافق، تل‌آویو ممکن است شروطی برای موافقت با این امر بگذارد.

یکی از شروط اسرائیل می‌تواند افزایش چشمگیر هماهنگی و همکاری نظامی میان این کشور با آمریکا باشد. در ژانویه امسال، ایالات متحده اسرائیل را از حیطه «فرماندهی اروپا» به منطقه «فرماندهی مرکزی» یا «سنتکام» منتقل کرد.

اعتقاد کارشناسان بر این است که انتقال اسرائیل به سنتکام نه تنها همکاری نیروهای نظامی این کشور با نیروهای آمریکایی در منطقه را تسهیل می‌کند، بلکه می‌تواند پتانسیلی برای ائتلاف منطقه‌ای با کشورهای عربی ایجاد کند، که جمهوری اسلامی را دشمن مشترک خود و اسرائیل می‌دانند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، و نیز عویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور، بر این باورند که کشورهای مسلمان میانه‌رو مانند امارات متحده عربی، بحرین و دیگر کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و خاورمیانه که هنوز توافق‌نامه‌ای با اسرائیل امضا نکرده‌اند‌، می توانند روابط خود را به ویژه از نظر ترتیبات امنیتی منطقه‌ای با اسرائیل تعمیق بخشند.

به گفته ناظران، این اقدام «چشم‌اندازی عملیاتی» برای «پیمان ابراهیم»، توافق عادی‌سازی روابط میان برخی کشورهای عربی و اسرائیل که اخیرا امضا شد، فراهم می‌کند، و فرصت‌های بیشتری برای گشایش بین اسرائیل و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و خاورمیانه در سطح نظامی ایجاد می‌کند.

العربیه به نقل از جروزالم پست نوشت، افزایش پشتیبانی اعتباری آمریکا از اسرائیل برای خرید واحدهای دفاعی موشکی و غیره نیز می‌تواند شرط دیگر اسرائیل برای موافقت با احیای برجام باشد.

اسرائیل می‌تواند تقاضا کند که تفاهم‌نامه‌ای جدید میان دو کشور منعقد شود که به اسرائیل اجازه دهد تا در ازای پرداخت‌های طولانی‌مدت با نرخ بهره کم، سیستم‌های دفاعی پیشرفته به دست آورد. این تفاهم‌نامه همچنین ممکن است هواپیماهای جنگنده و ترابری و هلی‌کوپترهای جدیدی در اختیار ارتش اسرائیل بگذارد که بهایش بعدا پرداخت ‌شود.

در عین حال، آمریکا می‌تواند به اسرائیل دسترسی مستقیم به سامانه‌های موشکی هدایت‌شوندهٔ دقیق آمریکایی مستقر در اسرائیل بدهد، که در صورت بروز درگیری تمام عیار با حزب‌الله در مرز لبنان یا با جمهوری اسلامی، امکان دفاع اسرائیل از خود را تسهیل می‌کند.

در پایان یادآوری می‌کند که صرف نظر از اینکه اسرائیل بتواند آمریکا را متقاعد کند که شروطش در باب احیای برجام را بپذیرد یا نه، دولت اسرائیل همیشه با صراحت اعلام کرده است که به راهبرد «نبرد بین دو جنگ» خود علیه جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.