سی روز اعتصاب غذای شش زندانی کرد سنی محکوم به اعدام در زندان قزل‌حصار و وخامت وضع سلامتی آنها

0
261

یک فعال حقوق بشرمطلع گفت که شش تن از زندانیان سنی مذهب کُرد محکوم به اعدام به نامهای حامد احمدی، کمال مولایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، سید هادی حسینی و صدیق محمدی که در واحد ۳ سالن ۴ زندان قزلحصار کرج نگهداری می‌شوند، از روز دوشنبه ۱۳ آبانماه به دلیل احتمال اجرای حکم اعدامشان و فشارها و محدودیتهای وارد شده از سوی مسئولین بر آنها اقدام به اعتصاب غذا کرده اند.

سی روز پس از اعتصاب غذا وضعیت سلامت این شش زندانی اهل سنت کُرد محکوم به اعدام وخیم گزارش شده است.

این زندانیان با افت فشار، بالا آوردن خون و سوزش ادرار و دیگر مواردی که نشان دهنده وخامت سلامتی آنهاست مواجه هستند. این اعتصاب غذا در اعتراض به احتمال اجرای حکم اعدام این افراد وهمچنین فشار و محدودیتهای اعمال شده از سوی مسئولین زندان انجام شده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ؛ مسئولین زندان چندین بار در این مدت آنها را تحت فشار قرار داده اند که باید از این بند خارج شده و به بند دیگری منتقل شوند ولی این زندانیان در خصوص این درخواست مسئولین مقاومت کرده و حاظر به خروج از این بند نشدند و مسئولین نیز چند بار در طی روزهای قبل از ۱۳ آبان ماه آنها را تهدید کرده بودند که در صورت اینکه «با زبان خوش درخواست آنها را قبول نکنند» آنها نیز با استقاده از زور و نیروهای یگان ویژه آنها را از این بند منتقل خواهند کرد.

این فعال حقوق بشر همچنین گفت: « روز چهار شنبه ۱۵ آبان ماه نیروهای گارد ویژه‌ زندان با نظارت مسئولین زندان به این بند مراجعه کرده و علیرغم اینکه پیشتر گفته بودند تنها چهار نفر از این زندانیان را به بند دیگری منتقل خواهند کرد، اما در این روز هر شش زندانی محکوم به اعدام که در اعتصاب بسر می برند را از این بند خارج کرده و به سلولهای انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل کردند. این زندانیان به مدت ۱۳ روز در سلولهای انفرادی در وضعیت دشوار نگهداری شده و بعد از وخیم شدن وضعیت سلامتی حامد احمدی و جمشید دهقانی که به صورت بالاآوردن خون بود، آنها را از سلولهای انفرادی به سالن یک که به سالن خدمات مشهور است انتقال داده و آنها در بین زندانیان بخش خدمات نگهداری می‌کنند. در این مدت چهار بار حامد احمدی و جمشید دهقانی به دلیل بالاآوردن خون و افشت فشار از حال رفته و علیرغم وخیم شدن وضعیت سلامتی آنها، مسئولین زندان نسبت به این اعتصاب بی‌توجهی و بی‌اعتنایی کردند.»

این فعال حقوق بشر در ادامه افزود که در طی روزهای گذشته دو بار خانواده‌ این زندانیان و ۶ زندانی دیگر در زندان اوین به شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران که مرجع صدور حکم بدوی اعدام بوده مراجعه کرده و خواستار توقف اجرای حکم اعدام فرزندان خویش و دادگاهی مجدد آنها در دادگاهی عادلانه و علنی شدند اما قاضی مقیسه و یکی از مسئولین دفتر ایشان به نام مجتبی (که فامیلی او در این گزارش مشخص نشده است)، با توهین و بی احترامی خانواده‌ها را از دفتر بیرون کردند.

همچنین روز یک شنبه ۱۰ آذرماه چندین خانواده‌ از زندانیان سنی محکوم به اعدام به زندان اوین مراجعه کرده و نامه‌ایی از سوی زندانیان اعتصابی به فردی به نام نصیری‌پور که خود را دادیار و قاضی ناظر بر زندان معرفی کرده داده و ایشان هم اعلام کرده نامه را برای رئیس قوه‌ قضاییه ارسال خواهد کرد.

این فعال حقوق بشر در پایان افزود که روز یک شنبه ۱۰ آذرماه در ۲۹ مین روز اعتصاب غدایشان در هنگام آمار صبح در بند مشخص شده که دو تن از این زندانیان به نامهای حامد احمدی و جمشید دهقانی بیهوش شده‌اند. بعد از اعزام این زندانیان با برانکارد به بهداری، مسئول بهداری این بند دکتر رجبی شخصا به معاینه این افراد پرداخته و وضعیت سلامتی این افراد را خطرناک توصیف کرده و از آنها خواسته که اجازه بدهند به آنها سرم وصل شود ولی این افراد اعلام کرده تا رسیدن به خواسته‌های خویش به اعتصاب غذایشان ادامه خواهند داد.

بعد از یک ساعت ۴ زندانی دیگر نیز که قادر به حرکت نبودند با ویلچر به بهداری منتقل شده و وضعیت سلامتی آنها کنترل شده و آنها نیز اجازه وصل کردن سرم را به مسئولین بهداری ندادند.

پیشتر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در خصوص وضعیت زندانیان اهل سنت کُرد مکوم به اعدام در زندانهای رجایی شهر و قزلحصار کرج و فشارهای وارده بر آنها و احتمال اجرای حکم آنها گزارشی منتشر کرده بود.

مقاله قبلیاعتصاب غذای یک روزه نمادین زندانیان سیاسی تحت عنوان «نه به اعدام در ایران»
مقاله بعدیآگهی مرگ «آیسان» منتشر شد
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...