سناتور گراهام: اروپا در تحریم جمهوری اسلامی همراه آمریکا شود

0
196

لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه خواستار همراهی اروپا با آمریکا در تحریم جمهوری اسلامی شد. پیشتر جمهوری‌خواهان آمریکا نیز طی نامه‌ای به سفارت‌‌های سه کشور اروپایی در مورد همراه نشدن با آمریکا هشدار داده بودند.

لیندسی گراهام از سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه آمریکا در گفت‌گویی که یکشنبه ۲۹ ژوئیه با شبکه “فاکس نیوز” انجام داد از کشورهای اروپایی خواست، در فشار آوردن به جمهوری اسلامی با آمریکا همراهی کنند.

او گفت، هیچ کدام از مواضع ترامپ مانند رویکرد او در برابر جمهوری اسلامی او را خرسند نکرده است. ترامپ به گفته او، در حال “همکاری با اعراب و اسرائيل برای منزوی کردن جمهوری اسلامی است” و اتحادیه اروپا نیز باید در این مسیر به آمریکا کمک کند.

او از کشورهای اروپایی خواست،‌ به جای تجارت با جمهوری اسلامی که به گفته او در تلاش برای رسیدن به بمب هسته‌ای و “تجزیه خاورمیانه” است به آمریکا کمک کنند تا “کمر این رژیم را بشکنند.”

لیندسی گراهام مردم ایران را “دوست آمریکا” و “آیت‌الله”های حاکم بر جمهوری اسلامی را “دشمن” خواند. او از خروج از برجام حمایت کرد و گفت، رژیم جمهوری اسلامی پول به‌دست آورده از این توافق را نه صرف مردم بلکه هزینه مخارج نظامی کرده است. او به شعار “اوباما، اوباما، یا با اونا یا با ما” در اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸ ایران اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از جدا بودن مردم و حکومت جمهوری اسلامی خواند.

او همچنین اروپا را خطاب قرار داد و گفت: «خطاب به دوستان اروپایی‌ام، آیا شما با آیت‌الله‌اید یا با مردم ایران؟»

لیندسی گراهام از سیاست دونالد ترامپ و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در برابر جمهوری اسلامی تمجید کرد و از آن‌ها خواست‌، فشار را تا “تغییر رژیم” جمهوری اسلامی ادامه دهند.

نامه جمهوری‌خواهان به سه کشور اروپایی

جمهوری‌خواهان بلندپایه آمریکا نیز طی نامه‌ای به دولت آلمان هشدار داده‌اند که تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی را “تضعیف نکند.”

به گزارش روزنامه فرانفکورتر آلگماینه، به نقل از پایگاه خبری “تی ـ ‌آنلاین.دی‌ای”، آن‌ها در این نامه که به سفارت آلمان در واشنگتن ارسال شده، تلاش برای پرهیز از این تحریم‌ها را بسیار “نگران‌کننده” خوانده‌اند.

از جمله امضاکنندگان این نامه تد کروز، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا در سنای آمریکا هستند. تد کروز سناتوری است که در سال ۲۰۱۲ مجله آمریکایی “تایم” او را در فهرست “بانفوذترین افراد جهان” قرار داد.

“تی ـ ‌آنلاین.دی‌ای” همچنین می‌نویسد، سفارت‌های بریتانیا و فرانسه نیز نامه‌ای مشابه دریافت کرده‌اند. در این نامه آمده که کوشش برای “گریز” از تحریم‌ها یا “تضعیف” آن‌ها می‌تواند باعث شود که کنگره آمریکا در هماهنگی با دیگر بخش‌های دولت این کشور دست به اقدام بزند.

در این نامه آمده که تحریم‌های آمریکا تازه نبوده و بر قوانینی که کنگره آمریکا سال‌ها پیش تصویب کرده اتکا دارند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه تصمیم گرفت از توافق  اتمی با جمهوری اسلامی (برجام) خارج شود و تحریم‌های مالی و تجاری را ‌که به موجب این توافق از میان برداشته شده بود دوباره احیا کند.

برلین، پاریس و لندن که در این اقدام با آمریکا همراه نشدند در اوایل ژوئن از آمریکا خواستند که در تحریم‌های خود استثناهایی برای شرکت‌های اروپایی قائل شود.

به گزارش دویچه وله؛ بنا بر گزارش “تی ـ ‌آنلاین.دی‌ای”، این نامه پنج‌شنبه ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد) به دست مخاطبان رسیده است.