سفر اعلام نشده فرمانده نیروی قدس به عراق برای بررسی اوضاع حضور نیروهای آمریکایی

0
113

یک منبع عراقی فاش کرد اسماعیل قاآنی فرمانده نیروهای قدس سپاه رژیم جمهوری اسلامی از روز سه‌شنبه 17 نوامبر 2020 در بغداد به سر می‌برد تا با مسئولان عالی‌رتبه عراقی و فرماندهان شبه‌نظامیان وابسته به رژیم جمهوری اسلامی دیدار کرده تا موضوع آتش‌بس میان این پیکارجویان و دولت آمریکا را بررسی کند.

این منبع آگاه همچنین گفت که هدف از این دیدار رسیدن به تفاهم با گروه‌های مسلح برای ادامه آتش‌بس است، به ویژه اینکه هفته گذشته موشک‌های متعددی به سوی منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا شلیک شد.

جانشین قاسم سلیمانی همچنین با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق هم دیدار کرده و بر ادامه حمایت رژیم جمهوری اسلامی از دولت بغداد تأکید کرد.

غضنفر البطیخ یکی از رهبران ائتلاف فتح در پارلمان عراق هم گفت: «سخن گفتن از آتش‌بس جدید بین شبه‌نظامیان عراقی و دولت آمریکا صحیح نیست، هیچ آتش‌بس جدیدی وجود ندارد اما همه می‌کوشند اوضاع را در عراق آرام نگاه دارند تا تنش جدیدی در این کشور به وجود نیاید.»

البطیخ دربارهٔ سفر اعلام نشده قاآنی به بغداد هم گفت که هدف از این سفر «بررسی حضور نیروهای آمریکایی در عراق» و به ویژه پس از اعلام خروج تعدادی از سربازان آمریکایی از سوی واشینگتن است. قاآنی می‌خواهد مقدار جدی بودن این موضوع را بررسی کند و ببیند آیا این فقط یک تاکتیک است.

البطیخ افزود: «قاآنی موضوعات دیگری مانند موضوع پرونده ترور قاسم سلیمانی و نقش دولت عراق در فاش کردن جزئیات این پرونده و پیگرد هر شخص عراقی که در این موضوع دست داشته، را پیگیری کرد.»

این دومین سفر اسماعیل قاآنی به عراق پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در ژانویه 2020 است.

پیش از این در اقدامی که می‌تواند پایان دوران مرزهای باز تعبیر شود، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق ورود اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه رژیم جمهوری اسلامی به خاک عراق را منوط به دریافت ویزای رسمی این کشور کرده بود.

العربیه نوشت؛ قاآنی پس از آن به فرماندهی نیروی قدس رسید که قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین این نیرو به همراه ابومهدی المهندس، جانشین سابق شورای حشد الشعبی و چند تن دیگر در سوم ژانویه 2020 در منطقه پیرامون فرودگاه بین‌المللی بغداد مورد هدف پهپادهای ارتش آمریکا قرار گرفته و کشته شد.