سامان نسیم به بند انفرادی منتقل شد

0
149

سامان نسیم زندانی سیاسی محکوم به اعدام، ساعت 2 ظهر امروز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه، به همراه 5 زندانی دیگر به بند انفرادی زندان ارومیه منتقل شد.
بنا به گزارش دریافتی خبرنامه ملّی ایرانیان از کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این جوان کُرد محکوم به اعدام، امروز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، به همراه یونس آقایات (از پیروان اهل حق “علوی”)، حبیب‌الله افشاری (کومله)، علی افشاری (کومله)، سیروان نژاوی (پژاک) و ابراهیم شاپوری (پژاک)، 5 زندانی دیگر محبوس در بند 12 زندان مرکزی ارومیه، به بند انفرادی این زندان منتقل شد.
برخی از فعالان حقوق بشری ضمن اظهار نگرانی از این انتقال گفته‌اند احتمال اجرای حکم اعدام سامان نسیم شدت گرفته و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد.
بر پایه این اطلاعات رسیده، وزارت اطلاعات سه روز پیش از مسوولان زندان ارومیه خواسته بودند حکم اعدام این زندانی سیاسی را متوقف کنند اما مسوولان زندان پاسخی نداده و این در حالی است که سپاه پاسداران نیز بر اجرای این حکم در تاریخ مقرر اصرار دارد.
سازمان عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)، کانون مدافعان حقوق بشر (DHRC) و چندین سازمان و نهاد مدافع حقوق بشر دیگر نیز، نسبت به صدور و اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام سامان نسیم اعتراض کرده و خواهان توقف فوری آن شده‌اند.
سامان نسیم زندانی سیاسی کُرد، در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۰، در سن ۱۷ سالگی بازداشت شد. وی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده و حکمش در دیوان عالی به تایید رسیده است.
بنابه گزارش‌های موثق، مسوولان زندان ارومیه به این زندانی سیاسی اعلام کرده‌اند حکم اعدام وی در روز ۳۰ بهمن‌ماه اجرا خواهد شد. همچنین خانواده این زندانی از طریق وکیل وی، از اجرای حکم اعدام در این روز مطلع شده‌اند.
سامان نسیم متولد شهریورماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان از استان کردستان است. او در ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۰، در زمانی که ۱۷ سال سن داشته، در جریان درگیری نیروهای سپاه پاسداران با تعدادی از نیروهای مخالف حکومت، در مرز سردشت بازداشت شد. او به مدت دو ماه در سلول انفرادی حفاظت اطلاعات سپاه در ارومیه، تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت و بعدها به زندان مهاباد منتقل شد.
او در نهایت به اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد و این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی و شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور در آذرماه ۱۳۹۲، عینا تایید شد.
سامان نسیم همچنین یکی از جمله زندانیان سیاسی زندان ارومیه بود که به همراه ۲۹ زندانی سیاسی دیگر، از ۲۹ آبان‌ماه سال جاری، در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم زندانیان در این زندان، اقدام به اعتصاب غذا زده بود. اعتصاب آنها پس از ۳۳ روز پایان یافت. مسوولان زندان در آن زمان و پس از آن، بارها زندانیان اعتصاب کننده را به تبعید و اجرای احکام اعدام آنها تهدید کرده‌اند.
سامان نسیم در بند ۱۲ (بند سیاسی) زندان مرکزی ارومیه (دریا) نگهداری شده و هم‌اکنون به بند انفرادی این زندان منتقل شده است. پرونده وی همچنین جهت اجرای حکم به اجرای احکام فرستاده شده و هر لحظه احتمال اعدام وی حتی پیش از تاریخ اعلام شده وجود دارد.