زنان تروریست اسلامی، چالش تازه دستگاه های امنیتی غرب – فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
338

پنجشنبه چهارم اوت 2016 میلادی، دختر نوجوان شانزده ساله ای که در شبکه تلفنی تلگرام آمادگی خود را برای انجام عملیات جهادی در فرانسه اعلام کرده بود از سوی ماًمورین امنیت داخلی این کشور در حومه پاریس دستگیر شد. اتهامات این دختر نوجوان در حال حاضر؛ تحریک به اقدامات تروریستی توسط ابزار ارتباطی آنلاین و ارتباط با یک سازمان جنایتکار تروریستی می باشد.

مقامات امنیتی می گویند این دختربشدت بنیاد گرا شده است. این دختر نوجوان گرداننده  یک شبکه در تلگرام  بوده است. شبکه تلگرام درد سر تازه ای برای مسئولین امنیتی کشور ها فراهم آورده است.

دختر نوجوان پیام های بسیاری در پشتیبانی از گروه خلافت اسلامی داعش در شبکه زیر نظر خود منتشر کرده و هم شبکه ای های خود را تحریک به انجام عملیات تروریستی می نموده واعلام کرده که خود نیز آماده انجام عملیات تروریستی می باشد. این دختر هیچ سوء سابقه قضایی ندارد. در بازرسی از محل سکونت فامیلی این دختر هیچ گونه اسلحه یا مواد منفجره ای بدست نیامده است.

اروپل (پلیس اروپا) با اطلاعاتی که بدست آورده بشدت نگران این مسئله می باشد. مدتی است که بطور چشمگیر بر شمار زنان و دخترانی که به صفوف داعش می پیوندند افزوده شده است. به نسبت شمار مردانی که از اروپا به داعش پیوسته اند، جمعیت زنان از هلند چهل درصد ، از فنلاند و آلمان بیست درصد می باشد. آمار دقیقی از فرانسه در دست نیست، تخمین زده می شود که شمار زنانی که از فرانسه به داعش پیوسته اند نزدیک به سی در صد مردان فرانسوی باشد.

هم اکنون نزدیک به هشت هزار تن از مردان و زنان اروپای غربی در صفوف داعش بسر می برند. بطور متوسط آمار زنان سی در صد مردان می باشد. بنابراین بیش از دو هزار زن و دختر از اروپای غربی به صفوف داعش پیوسته اند.

در ماه مارس 2016 ، دو دختر جوان در فرانسه به اتهام تهدید به عملیات تروریستی بازداشت شدند. این دو از طرح خود برای انجام یک عملیات تروریستی در یک سالن نمایش در شبکه اجتماعی فیس بوک گفتگو کرده بودند.

مشخصات این زنان با  یکدیگر متفاوت است، دختران جوانی که احساس وظیفه می کنند ،زنانی که به همراه شوهرانشان به جبهه های نبرد سوریه و عراق می روند و برخی نیز فرزندانشان را به همراه خود به منطقه جنگی می برند. هر چند بسیاری از این زنان در نبرد ها شرکت نمی کنند ولی در روند پشتیبانی و خدمات به نیرو های جنگجو بسیار مؤثر می باشند.

پیش از بوجود آمدن تروریسم اسلامی نوین در جهان، شمار اندکی از زنان و دختران فلسطینی، یا گروه های چپ گرا و مارکسیست در چارچوب گروه های تندروی آزادیبخش در مناطق گوناگون گیتی در کنار مردان در عملیات تروریستی شرکت می کردند، ولی اکنون شرکت زنان آن هم در عملیات تروریستی در چار چوب اعتقادات اسلامی چالشی تازه و مشکل شناخته نشده ای در برابر نیرو های امنیتی کشور های غربی گشوده است.

یازدهم اوت 2016