زابل آلوده‌ترین شهر جهان لقب گرفت

0
168

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: شهر زابل در ایران به دلیل طوفان‌های شنی در ماه‌های تابستان آلوده‌ترین شهر جهان لقب گرفت و 4 شهر آلوده بعدی نیز در هند قرار دارند.

به گزارش فارس‌ به نقل از رویترز، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی که امروز منتشر شد، شهر زابل ایران آلوده‌ترین شهر جهان ثبت شده است که در آن مردم ماه‌ها از وجود طوفان‌های غباری در تابستان رنج می‌برند.

همچنین این گزارش تاکید کرده است که 4 شهر آلوده دیگر در هند هستند که اسامی آنها به ترتیب گوالیور، الله‌آباد، پاتنا و رایفور است.

دهلی نو پایتخت هندوستان جزو نهمین کشور آلوده جهان به حساب می‌آید که 2.5 میکروگرم در هر متر مکعب هوا ذرات آلوده با خود به همراه دارد.

این گزارش تصریح کرده است که وجود ذرات معلق و هوای آلوده باعث سرطان ریه، مشکلات تنفسی و بیماری‌ها قلبی و ریوی می‌شود و نیز حملات قلبی که به سرعت کشنده هستند را با خود همراه خواهد داشت.

گزارش سازمان بهداشت تصریح می‌کند بیش از 7 میلیون مرگ زودرس که سالانه در جهان اتفاق می‌افتد به خاطر آلودگی هوا است.

دهلی‌نو در سال 2014 آلوده‌ترین شهر جهان عنوان شده بود که از آن زمان مسئولان توانستند تا حدود زیادی آلودگی این شهر را کاهش دهند که مهمترین شگرد آنها محدود کردن تردد خودروهای شخصی در این شهر بود.

ماریا نیرا رئیس بهداشت عمومی سازمان بهداشت جهانی دولت هندوستان را به خاطر کاهش قابل توجه آلودگی هوا در این شهر ستوده است.

بر اساس این گزارش عامل بیشتر آلودگی، خودروها به ویژه خودروهای دیزلی، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمانها، کشاورزی، مدیریت غلط و ژنراتورهای دیزلی یا ذغالی تولید برق است.

به طور میانگین سطح آلودگی هوا در فاصله سال‌های 2008 و 2013 تا 8 درصد بدتر شده است و اکثر شهرهای کشورهای پیشرفته سیستم‌های خود را برای کاهش آلودگی بهبود بخشیده‌اند.

بررسی سازمان بهداشت جهانی از 3 هزار منطقه شهری نشان داد تنها 2 درصد از شهرهای کشورهای فقیر هوای مناسب مطابق با استانداردهای WHO دارند در حالی که 44 درصد از شهرهای کشورهای پیشرفته با استانداردهای WHO منطبق هستند.

به گزارش فارس، باد 120روزه از اوائل اردیبهشت ماه شروع شده و تا شهریور و حتی مهرماه ادامه دارد که به دلیل مدت وزش به نام بادهای 120 روزه مشهور است حداکثر سرعت باد در تیرماه تا 100 کیلومتر در ساعت میرسد و در بعضی منابع برای حداکثر سرعت این باد ارقام بالاتری نیز ذکر شده است .متوسط سرعت باد در ماههای تابستان در حدود 26 کیلومتر در ساعت و در ماههای زمستان به 13 کیلومتر در ساعت میرسد.