رویترز: آمریکا قصد دارد معافیت‌های همکاری هسته‌ای جمهوری اسلامی را یکبار دیگر تمدید کند

0
241

خبرگزاری رویترز بامداد پنجشنبه از قول دو منبع آگاه که هویت آنها را مشخص نکرد، نوشت: آمریکا قصد دارد معافیت‌های هسته‌ای را برای شرکت‌های روسیه، چین و اروپا تمدید کند تا بتوانند همکاری‌های خود را در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ادامه دهند.

این خبر هنوز توسط منابع رسمی آمریکا اعلام نشده است.

این معافیت‌ها به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد با دیگر کشورهایی که هنوز به برجام متعهد هستند، در سه سایت هسته‌ای فردو، اراک و نیروگاه اتمی بوشهر، به همکاری خود با جمهوری اسلامی ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را در همان حد پایین نگه دارد.

ده مرداد امسال، ایالات متحده اعلام کرد معافیت‌های همکاری هسته‌ای جمهوری اسلامی را برای ۹۰ روز دیگر تمدید کرده است.

ابتدای تیرماه، تام کاتن، مارکو روبیو، و تد کروز، سه سناتور جمهوریخواه، در نامه‌ای به پرزیدنت دونالد ترامپ درخواست کرده بودند با توجه به اعلام نقض محدودیت‌های انبار غنی‌سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی، ایالات متحده واکنش نشان داده و تمامی معافیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای در قالب برجام را لغو کند.

همچنین آبان ماه امسال، سناتور تد کروز و سناتور لیندزی گراهام دو تن از سرسخت‌ترین نمایندگان مخالف برجام در سنای آمریکا، طرحی را تنظیم کرده‌اند اجازه نمی‌دهد این معافیت‌ها توسط رئیس جمهوری ایالات متحده تمدید شوند.

به گزارش صدای آمریکا؛ دولت پرزیدنت ترامپ، به رغم خروج از توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی، روز ۳۱ ژوئیه سال جاری این معافیت‌ها را برای ۹۰ روز دیگر تمدید کرد. آمریکا بهار سال گذشته رسما از این توافق خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را بازگرداند.