روند سربازگیری سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از مهاجرین افغان برای جنگ سوریه ادامه دارد

0
179

مرکز مطالعات خاورمیانه روز پنج شنبه 15 نوامبر 2018 پژوهشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد روند سربازگیری سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از مهاجرین افغان ادامه دارد.

این پژوهش توسط توبیاس اشنایدر تحت نام « لشکر فاطمیون، جنگ‌جویان افغان در جنگ داخلی سوریه» در موسسه خاورمیانه تهیه شده است. مؤسسه خاورمیانه 70 سال تجربه تحقیق در مسایل مربوط به خاورمیانه دارد.

بررسی خواستگاه و گسترش لشکر فاطمیون و نقش آن در جنگ داخلی سوریه از نکات کلیدی این پژوهش‌اند.

در این تحقیق به تاثیر جنگ سوریه بر جامعه هزاره‌ها و شیعه‌های افغان در ایران و «ستیزه‌جویی فراملی در افغانستان» پرداخته شده است.

یکی دیگر از نکات کلیدی این پژوهش می‌توان به نحوه شکل‌گیری لشکر فاطمیون از میان شماری از شهروندان هزاره‌ و شیعه افغانستان ساکن ایران در زمان جنگ ایران و عراق و جنگ‌های داخلی افغانستان اشاره کرد که دراین اواخر به عنوان بخشی از نیروی اعزامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ‌های سوریه و عراق نیز حضور داشته‌اند.

در گزارش مرکز مطالعات خاورمیانه به نقل از روزنامه کیهان آمده است که علت انحلال این گروه، ترس از پیگرد دولت جدید افغانستان و حامیان ائتلاف تحت رهبری امریکا بوده است. این جنگجویان بعداً در شهر مشهد ایران گردهم می‌آیند و با فرماندهی علی‌رضا توسلی برای «دفاع از حرم بی‌بی زینب» در دمشق به سوریه فرستاده می‌شوند.

در گزارش مرکز مطالعات خاورمیانه به نقل از محمد حسن حسینی، یکی از فرماندهان فاطمیون که بعدها کشته‌ شد، شمار مجموع لشکر فاطمیون به طور «واقع‌بینانه بین 12 تا 14 هزار جنگ‌جو» خوانده شده است.

بر اساس این گزارش آن عده از اعضای فاطمیون که از جنگ سوریه برگشته‌اند، گفته‌اند که تلفات بالای این لشکر به دلیل آماده نبودن اعضای آن از لحاظ روحی و تاکتیکی و اعزام به خطرناک‌ترین خطوط مقدم نبرد با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) بوده است.

در این گزارش موسسه خاورمیانه به شمار تلفات بالای فاطمیون طی سال‌های 2016 و 2017 میلادی نیز اشاره شده است. در این دو سال فاطمیون تا 45 نفر در هر ماه در جنگ علیه شورشیان در حلب و چندین کارزار دیگر علیه داعش در مناطق شرقی سوریه تلفات داشتند.

دراین گزارش به نقل از پاملا کانستبل، گزارشگر واشنگتن‌پست آمده است که در ماه ژوئیه 2018 وی با تعدادی از افراد بازگشته از سوریه ملاقات داشته که در تلاش هستند به زندگی عادی در افغانستان بازگردند اما دیگران به دلیل ضرورت اقتصادی بارها و بارها برای فاطمیون و سوریه ثبت نام می‌کنند.

به گزارش العربیه؛ از سوی دیگر، شماری از مقام‌های پیشین امنیتی افغان مدعی اند، لشکر فاطمیون یک تهدید بـالقوه در برابر امنیت افغانستان می‌باشد.