رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد که تنها ٢٩ میلیارد دلار دارائی بلوکه شده به خزانه کشور وارد خواهد شد

0
243

خبرگزاری فرانسه از قول رسانه‌های ایران نقل کرده است که از نوامبر سال ٢٠١٣ که یک توافق مقدماتی به امضاء رسید، ایران توانسته است حدود ١٠میلیارد دلار از دارائی‌های منجمد‌ شده‌اش را بازپس گیرد.

در حالی که مقامات آمریکائی از آزاد شدن حدود ١٠٠میلیارد دلار از دارائی‌های ایران پس از توافق وین صحبت می کنند، امروز رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران “ولی‌الله سیف”، اظهارنظر کرد که از دارائی‌های منجمد شده ایران 23 میلیارد دلار آن منابع ارزی هستند که به بانک مرکزی تعلق دارند و علاوه بر این، 6 میلیارد دلار هم متعلق به دولت است که در مجموع 29 میلیارد می شود.

ولی‌الله سیف همچنین درباره شایعه آزاد شدن 100 میلیارد دلار که همه‌جا شنیده می شود، توضیح داد که 35 میلیارد دلار از این پول متعلق به چند پروژه نفتی است و 22 میلیارد دلار هم بعنوان تضمین، در اختیار چین قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه از قول رسانه‌های کشور نقل کرده است که از نوامبر سال 2013 که یک توافق مقدماتی به امضاء رسید، ایران توانسته است حدود 10 میلیارد دلار از دارائی‌های منجمد شده‌اش را بازپس گیرد؛ این دارائی‌ها یا بصورت پول در بانک‌های خارجی منجمد شده بودند و یا جزو ذخایر طلای کشور بودند که در خارج از ایران وجود داشت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت بر اساس پیش بینی‌ها برای رفع تحریم‌های بانکی باید «4 تا 5 ماه» منتظر ماند.

سیف، همچنین یادآوری کرد که ایران قادر است حدود 200 تا 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را در بازارهای کشور جذب کند.
این در حالی است که مخالفان توافق اتمی با ایران از جمله نتانیاهو و بخشی از اعضای کنگره آمریکا مدعی‌اند که بازپس گیری دارائی‌های منجمد شده ایران، به این کشور امکان می‌دهد که کمک‌های مالی بیشتری در اختیار حزب الله لبنان ، سازمان حماس، جهاد اسلامی و دولت بشار اسد، قرار دهد.