دیپلمات های غربی: شانس رسیدن به توافق با ایران کم است

0
230

منابع دیپلماتیک برخی کشورهای غربی روز جمعه اظهار داشتند که شانس رسیدن به توافق بین 5+1 و تهران بر سر برنامه هسته ای ایران تا پایان روز جمعه، کم به نظر می آید.

طبق گفته این منابع احتمال دارد که مذاکرات تا روز شنبه یعنی به روز چهارم نیز کشیده شود.

به گزارش تلویزیون العربیه ، برخی منابع دیپلماتیک غربی اظهار داشتند که در 2 روز اول مذاکرات هیچگونه توافقی بین ایران و کشورهای غربی صورت نگرفته است و احتمال اینکه تا پایان روز جمعه به توافق برسند نیز بعید به نظر می آید.

در همین حال عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی روز پنجشنبه در مورد تداوم “نبود تفاهم” و “اختلافات عمده” در گفتگوهای اتمی ایران با قدرتهای جهانی در کنفرانس ژنو اخطار داد و گفت که این کار رسیدن به توافق را مشکل می کند.

معاون وزیر خارجه ایران، روز گذشته گفت:” در صورتی که حق ایران در غنی سازی اورانیوم از سوی گروه 5+1 به رسمیت شناخت نشود، حاضر به امضای توافق نامه در باره برنامه بحث انگیز اتمی ایران نخواهد بود”. با این حال، یک منبع دیپلماتیک اروپایی گفت:” پیشرفتی در مذاکرات حاصل شده اما به نقاطی سخت رسیدیم که کار رسیدن به توافق کلی را کمی مشکل کرده است “.

این منبع اروپایی در مورد “نقاط سخت” هیچگونه توضیحی نداده است.

از سوی دیگر یک منبع از هیئت مذاکره کننده فرانسوی به العربیه گفته است که موانع بزرگ را از میان برداشتیم و آنچه باقی مانده به نظر می رسد که قابل حل است.

در همین حال مایکل مان، سخنگوی اتحادیه اروپا، در باره مذاکره گفت:” در این مذاکرات به مسائل و مشکلات عمده و مهمی پرداخته شد که در قبل فرصتی برای پراختن به آنها نبود. به نظر ما این به نوبه خود یک نوع پیشرفتی است که در مذاکرات صورت گرفته است.

او افزود: “ما برای رسیدن به توافقی واقعی، پایدار و ماندگار که قابل اجرا باشد، تلاش می کنیم و به همین منظور نیز به سعی خود ادامه می دهیم”.

دور سوم مذاکرات هسته ‌ای ایران و کشورهای 1+5 در ژنو به روز سوم کشیده شد. این مذاکرات همچنان با تمرکز بر نقاط اختلاف بین طرفین مذاکره یعنی سطح “ذخیره سازی اورانیوم”، ادامه پیدا کرده است.