دولت آمریکا برای دومین بار پس از 17 سال در خطر تعطیلی قرار گرفت

0
177

امروز دوشنبه آخرین مهلت برای کنگره آمریکاست که برای تصویب بودجه این کشور به توافق برسد، در غیر اینصورت اکثر بخش های غیر ضروری دولت فدرال آمریکا تعطیل خواهد شد.

اختلافات سیاسی دو حزب بزرگ این کشور در مجلس نمایندگان بر سر مواد بودجه باعث شده که تصویب بودجه از موعد معمولی خود به درازا بکشد. این اختلافات در کنگره بار دیگر بخش هایی از دولت باراک اوباما را در آستانه تعطیلی کشانده است.

دولت اوباما فقط 24 ساعت وقت دارد تا برای نجات از تعطیل شدن خود راهی برای مصالحه سیاسی با نمایندگان جمهوریخواه پیدا کند. اگر تا بامداد سه شنبه بودجه به تصویب نرسید، بخش های بزرگی از دولت فدرال آمریکا حتی شماری از کارکنان کاخ سفید به تعطیلی اجباری خواهند رفت.

اختلاف اصلی بین دو حزب بر سر دو مسئله است، یکی مالیات و دیگری برنامه بیمه درمانی باراک اوباما.

دولت آمریکا باید تا پیش از نیمه شب دوشنبه بر سر سیاست هزینه های خود با نمایندگان جمهوریخواه راه های توافقی پیدا بکند.

اگر این توافق به دست نیامد، آنموقع بخش های غیر ضروری دولت مثل اداره گذرنامه، کارکنان کاخ سفید، کارکنان پارک ها و بعضی از کارکنان دولت فدرال در سراسر آمریکا مجبور خواهند شد تا مرخصی اجباری بدون حقوق بگیرند.

به گزارش العربیه؛ روز یکشنبه مجلس نمایندگان بودجه پیشنهادی اوباما را با حذف برنامه بیمه درمانی وی را تصویب کرد، اما هری رید رئیس اکثریت دموکرات در سنا گفته است که آنرا در سنا وتو خواهد کرد.

 اولین جلسه مجلس سنا پس از تصویب بودجه توسط مجلس نمایندگان در بعد از ظهر امروز دوشنبه خواهد بود، به این ترتیب این مجلس فقط چند ساعت وقت خواهد داشت تا بودجه را که طرح بیمه درمانی اوباما تهدید نمی کند، تصویب کند.

سناتور رید گفته است :”پس از هفته ها رایزنی های سیاسی بی نتیجه جمهوریخواهان، ما هنوز در خانه اولیم.”

آقای رید تاکید کرد:” تلاش جمهوری خواهان برای تغییر مصوبه سنا، که برنامه بیمه درمانی را یک سال دیگر به تاخیر می اندازد، بی معنی و بی هدف است”.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید ازسوی باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور گفت: “هر عضو حزب جمهوریخواه که به طرح تعویق بیمه درمانی ، رای بدهد، به تعطیلی دولت رای داده است”.

وی در همین حال تاکید کرد، در صورت تصویب شدن طرح براساس نظر نمایندگان جمهوریخواه، رئیس جمهور آنرا وتو خواهد کرد.

گفتنی است مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوریخواهان و اکثریت مجلس سنا در دست دموکرات ها هم حزبی های باراک اوباماست.

آخرین تعطیلی دولت فدرال آمریکا بر سر اختلاف در مفاد بودجه 17 سال پیش بود. توقف کار دولت یکی از دو بحران پیش روی اوباما است. بحران دوم دولت مجوز قرض گیری وزارت دارایی آمریکاست که مهلت آن روز 17 اکتبر پایان می یابد، مگر اینکه کنگره با افزایش سقف بدهی دولت موافقت کند تا وزارت داریی قادر به پرداخت تعهدات مالی خود بشود.

روز جمعه  اوباما از نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان خواست:” به خاطر نرسیدن به تمام خواسته هایشان هم چیز را به هم نزنند”.

اوباما تاکید کرد:” اگر آمریکا در پرداخت بدهی هایش عقب بیافتد، تاثیر مخربی در اقتصاد جهان خواهد داشت. رای دادن به اینکه وزارت دارایی حساب هایش را صاف کند، امتیاز دهی به من نیست. کسی حق ندارد به خاطر نپسندیدن چند فقره از قانون، به اقتصاد کشور ضربه بزند” .

باراک اوباما طرحی را به نام بیمه درمانی برای شهروندان آمریکا پیش از این در کنگره به تصویب رسانده است. این طرح به نام خود وی معروف است. نمایندگان جمهوریخواه خواهان به تعویق افتادن اجرای این طرح هستند. وی خطاب به این نمایندگان گفت:” این قانون کاری تمام شده است و تلاش آنها برای لغو این قانون ره به جایی نخواهد برد”.

اگر با عدم تصویب بودجه دولت آمریکا مجبور به تعطیل شدن شود، شماری بیش از دو میلیون نفر از کارکنان دولت فدرال آمریکا مجبور خواهند شد کار خود را متوقف کنند.

اما برنامه های ضروری و حیاتی مثل کنترل ترافیک هوایی و بازرسی های غذایی که در حیطه مسئولیت های دولت فدرال هستند، از تعطیل شدن مستثنی خواهند بود.

وزارت دفاع آمریکا در راستای همین احتمال عدم وجود بودجه، به کارکنان نظامی گفته به کارهای معمول خود ادامه خواهند داد اما بخش عمده ای از کارکنان غیر نظامی این وزارت خانه مجبور به ماندن در خانه خواهند شد.