در آستانه سفر روحانی به نیویورک؛ موزه هولوکاست آمریکا خواستار محکومیت رویکرد “ضدیهود” جمهوری اسلامی شد

0
203

چند روز پیش از سفر حسن روحانی رئیس جمهوری جمهوری اسلامی به آمریکا برای شرکت در هفتاد و یکمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، موزه یادبود هولوکاست در واشنگتن خواستار محکومیت جهانی رویکرد “ضدیهود” جمهوری اسلامی و همچنین نفی هولوکاست از سوی این کشور شد.

این موزه در بیانیه‌ای نوشته است، “حکومت جمهوری اسلامی یک الگوی بلندمدت را جهت ترویج ایده نفی هولوکاست در سطح جهانی در پیش گرفته که ارتقا دهنده خشونت، نفرت و یهودستیزی بوده و اخیرا نیز میزبان یک نمایشگاه کاریکاتور و کارتون برای مخدوش کردن و به سخره گرفتن هولوکاست بوده است.”

از کشتار میلیون‌ها یهودی در جریان جنگ جهانی دوم با عنوان “هولوکاست” یاد می‌شود و شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، که موجودیت اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسند، بارها صحت آمار قربانیان این فاجعه را زیر سئولال برده‌اند.

در این بیانیه به نقل از تاد استانکه مدیر موزه هولوکاست آمده است که مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی با ارائه چهره‌ای شیطانی و تهدیدکننده از اسرائیل خواستار نابودی آن شده‌اند و سازمان ملل متحد و سران کشورهای جهان در نشست مجمع عمومی موظف هستند تا اینگونه اظهارنظرها و اقدامات را آشکارا و به وضوح محکوم کنند.

وی در ادامه، با بیان این که حسن روحانی باید با پرسش‌های سخت و جدی رهبران جهان در این زمینه مواجه شود، می‌گوید که یهودستیزی در نهایت تهدیدی برای همه مردم و جوامع جهان خواهد بود و اگر از رشد تنفر مذهبی جلوگیری نشود، به سرعت سراسر جهان را فرا خواهد گرفت؛ از این رو همه باید با آن مقابله کنیم.

حسن روحانی که صبح جمعه تهران را به مقصد ونزوئلا به منظور شرکت در نشست سران جنبش عدم تعهد ترک کرد، قرار است پس از آن نشست و همچنین دیدار کوتاهی از کوبا، برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک شود.

به گزارش صدای آمریکا؛ موزه هولوکاست واشنگتن، که در نزدیکی ساختمان کنگره آمریکا در پایتخت ایالات متحده واقع شده است، همچنین از افزایش یهودستیزی و نفی هولوکاست در منطقه خاور میانه، اروپا، و دیگر نقاط جهان، عمیقا ابراز نگرانی کرده است.