درخواست پناهندگی خبرنگار اعزامی به لوزان سوئیس

0
313

امیرحسین متقی سردبیر سابق خبرگزاری ایسکانیوز که برای پوشش اخبار مذاکرات هسته ای به لوزان سوئیس اعزام شده بود، دراین کشور درخواست پناهندگی کرد. برخی منابع از لوزان گزارش داده اند که فردی به نام «امیرحسین متقی» که خود را «مدیر روابط عمومی ستاد روحانی در انتخابات» و برخی «مسئولیت‌های رسانه ای و غیررسانه ای دیگر» معرفی کرده و چندی پیش نیز موفق شده بود برای مدتی کوتاه سردبیری خبرگزاری ایسکانیوز را تصاحب کند، با حضور در «لوزان» به عنوان خبرنگار، درخواست پناهندگی داده است.

برخی از منابع خبری امنیتی گفته اند که متقی با برنامه‌ریزی قبلی به این سفر آمده بود و از روز اول نیز هیچ‌گونه فعالیت خبری نداشت. این در حالی‌است که انتشارعکس امیرحسین متقی با حسین فریدون، دستیار ارشد رئیس جمهور ایران و برادر حسن روحانی – که در مذاکرات هسته ای نیز به نمایندگی از حسن روحانی حاضر است – ادعای این رسانه‌های امنیتی را رد می‌کند.

به گزارش سحام نیوز، خبرگزاری ایسکانیوز در بیانیه ای، برخی ملاحظات پیرامون اعزام امیرحسین متقی به سوئیس را اطلاع رسانی کرد.

Isca-news-saham-news-e1427417758544در متن اطلاعیه ایسکانیوز آمده است:

بسمه تعالی، با سلام به تمامی اهالی رسانه و عرض شادباش به مناسبت سال نو، با توجه به این‌که باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران نهادی نوپا و درآغاز شروع مجدد فعالیت‌های خود بوده است، و با وجود عدم وابستگی به سمت و سوهای سیاسی همواره بر اصول راستی و درستی بر مشی اعتدال خویش قدم نهاده است، طی چند ماه فعالیت خود، شاهد هجمه‌ها و بداخلاقی‌های گوناگون از سوی گروه‌های مختلف قرار گرفته است. با وجود این ایسکانیوز هرگز در مقام پاسخ‌گویی به این هجمه‌ها قرار نگرفته است. لیکن درآخرین اقدام‌ها شخصی که فاقد هرگونه حکم در خبرگزاری بود، پس از حضور در محل مذاکرات با هزینه شخصی، اقداماتی خارج از خط مشی‌های اخلاقی و حرفه ای مجموعه انجام داد که در پی آن مدیریت ایسکانیوز ضمن اخراج این شخص پیش از سال نو، هرگونه ارتباط با آقای امیرحسین متقی را تکذیب و اقدامات خارج از چارچوب ایشان و شیطنت رسانه ای افراد مغرض را محکوم و حق پاسخ‌گویی و پیگیری حقوقی را برای خود محفوظ می دارد.

از سوی دیگر خبرگزاری ایسکانیوز در نامه‌ای که در تاریخ ۱۳۹۴/۰۱/۰۴ به امضای «رئیس باشگاه خبرنگاران دانشجوئی ایران» خطاب به «معاونت دیپلماسی رسانه ای وزارت امورخارجه» نگاشته شده، عنوان کرده است که خبرگزاری ایسکانیوز در دور جدید مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس صرفا یک عکاس دارد و خبرنگاری را جهت پوشش رسانه‌ای این دور از مذاکرات به سوئیس اعزام نمی‌کند.

تارنمای انتخاب نیز اشاره نمود که توضیحات این خبرگزاری در حالیست که نام وی طی ایام اخیر به عنوان «سردبیر ایسکا» منتشر شده بود.

تصویر زیر ، که مربوط به نشریه «مهرنامه» است، نام این فرد به عنوان سردبیر ذکر شده است:

86357_712به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان، برخی رسانه ها از جمله ایسنا، در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وی را «مسئول رسانه ای ستاد روحانی» معرفی کرده بودند.

Presentation1