«دبیلو دبیلو دبیلو» بیست و پنج ساله شد

0
154

بیست و پنج سال پیش اتفاقی بزرگ در ارتباطات جهانی رخ داد: با تایپ کردن این سه حرف «دبیلو دبیلو دبیلو » فضایی تازه برای قرارد دان میلیونها و میلیارد ها انسان در یک شبکه اختراع شد. نابغه ای که این ایده را عملی کرد، دانشمند بریتانایی سر تام برنرز لی در محل کارش در آزمایشگاه فیزیک سرن در سوییس بود.

سر تام برنرز لی میگوید: «سال 1989 اینترنت وجود داشت، می توانستی ایمیل بفرستی ولی وب سایت، یا فضای «اچ تی تی پی» یا «اچ تی ام ال» وجود نداشت. فضایی که با کلیک به درون آن وارد شوی. من مجسم کردم؛ فضایی که با یک کلیک وارد شوی یا عبور کنی، خیلی قانع کننده و عملی بنظر می رسید و آنرا ساختم.»

در آنزمان یک فارغ التحصیل 34 ساله رشته فیزیک و مهندس نرم افزار در سرن، تام برنرز لی، در یک مقاله با عنوان ساده «مدیریت اطلاعات، یک پیشنهاد» ایده اش را مطرح کرد. استقبال چندانی نشد، رییسش روی جلد مقاله نوشت مبهم ولی جالب. او پس از آن پروتکل های «اچ تی تی پی» و «اچ تی ام ال»را نوشت. و این آغاز پیدایش وب سایت ها بود که امروزه روزانه میلیونها کاربر دارند.

سر تام برنرز لی میگوید: «باید در باره 25 سال آینده و پایدار ماندن اصولی که وب بر مبنای آن ساخته شد، فکر کنیم و دقیق باشیم: اصل آزادی، رعایت حریم خصوصی و اصل بی سانسوری به عنوان مثال.»

به گزارش یورونیوز؛ نه شمع و نه کیک برای 25 مین سال ورلد واید وب: تنها آرزوی سر تام برنرز لی: همه مردم دنیا امکان دسترسی به این شبکه را داشته باشند. در موزه علوم لندن، کامپیوتری که او «دبیلو دبیلو دبیلو» را با آن اختراع کرد در معرض دید مردم است. روی برچسب آن نوشته:«این ماشین، یک سرور است: از قدرت آن نکاهید.»