حمایت آلمان و فرانسه از مأموریت نظامی اروپایی در خلیج فارس

0
238

آلمان، فرانسه و شش شریک اروپایی دیگر همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها با جمهوری اسلامی حمایت سیاسی خود از مأموریت نظامی اروپایی در خلیج فارس به منظور تقویت امنیت امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز را اعلام کرده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه از افزایش کشورهای حامی مأموریت نظامی دریایی اروپا در خلیج فارس خبر داد. هدف از این طرح تقویت امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، پیش از این فرانسه، دانمارک، یونان و هلند حمایت نظامی خود از این مأموریت را اعلام کرده بودند.

وزارت خارجه فرانسه دوشنبه ۳۰ دی (۲۰ ژانویه) اعلام کرد که اینک بلژیک، دانمارک، یونان، ایتالیا، هلند و پرتغال نیز علاوه بر آلمان و فرانسه حمایت سیاسی خود از این طرح را اعلام کرده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه ماه گذشته در پاسخ به درخواستی برای روشن شدن شرکت آلمان در این طرح گفته بود، ارتش آلمان قصد شرکت در این مأموریت را ندارد.

تنگه هرمز که در خلیج فارس میان ایران، عربستان و چند کشور عربی واقع شده به لحاظ تجاری در سطح بین‌المللی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در تابستان گذشته چند نفتکش در تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفتند و آمریکا جمهوری اسلامی را پشت‌زمینه احتمالی آن‌ها خواند. در ژانویه سال جاری با بالا گرفتن تنش میان جمهوری اسلامی و آمریکا باز هم بر تنش‌های این منطقه افزوده شد.

علاوه بر این، گفت‌وگوهای اروپا با جمهوری اسلامی بر سر نجات توافق اتمی با این کشور (برجام) تا کنون راه به جایی نبرده و در آخرین تحولات طرف‌های اروپایی از فعال کردن مکانیزم حل اختلاف در برجام (ماشه) خبر داده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در تازه‌ترین اظهارات خود تهدید کرد، اگر طبق این مکانیزم، پرونده اتمی جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل متحد محول شود جمهوری اسلامی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) خارج خواهد شد.

پاریس که مبتکر طرح ائتلاف دریایی اروپا در خلیج فارس است، دلیل چنین ابتکاری را به تنش‌های جاری در منطقه نسبت می‌دهد و می‌گوید، این تنش‌ها ممکن است امنیت کشتی‌رانی در این آبراه بسیار حیاتی را به مخاطره افکند.

به گزارش دویچه وله؛ بر اساس گفته‌های پیشین دولت فرانسه، قرار است مقر فرماندهی این ائتلاف دریایی در ابوظبی امارات متحده عربی واقع شود که محل استقرار حدود ۶۵۰ نظامی است.