«حسین علیزاده» نشان «شوالیه» را رد کرد

0
476

«حسین علیزاده» انصراف خود را از دریافت نشان «شوالیه» از دولت و سفارت فرانسه اعلام کرد.
در بخشی از نامه‌ی سرگشاده حسین علیزاده درباره‌ی اهدای نشان شوالیه از سوی دولت فرانسه آمده است:
«شاید اگر در دیار ما توجه و درک از هنر والای موسیقی همان‌طور که نزد مردم است، نزد مسئولان – که باید خدمت‌گزاران تاریخ و فرهنگ و هنر باشند – می‌بود، یک هدیه و عنوان غیرخودی این همه انعکاس نداشت. وقتی در فضای هنری نور کافی نباشد، چراغی کوچک خورشید می‌شود. اما من ضمن قدردانی از مسئولین کشور و سفارت فرانسه، به احترام مردم هنرپرور و هنردوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده، تا آخر عمر به آن پیشوند یا پسوندی نخواهم افزود. در آخر ضمن تبریک به تمام بزرگان ایران و جهان که نشان با ارزش شوالیه را دریافت کرده‌اند، خود را بی‌نیاز از دریافت هر نشانی دانسته، همچنان اندر خم کوی دوست و به شوق عشق تا آخر عمر خواهم ایستاد. با سپاس از تمام مردم هنردوست ایران و جهان.»

دولت فرانسه برای تقدیر از هنرمندان، فعالین سیاسی و عموما افرادی که به موفقیت‌های قابل تقدیری نائل می‌آیند، نشان‌های مختلفی طراحی نموده که هرساله به شهروندانی از کشورهای مختلف اعطا می‌شود. قدیمی‌ترین این نشان‌ها با عنوان نشان “لژیون دونور” (Légion d’honneur) بوده که پس از آن و با هدف تسهیل شرایط اعطای آن (و بدلیل شرایط سخت اعطای نشان لژیون دونور) نشان‌های دیگری با عنوان نشان ملی لیاقت و نشان هنر و ادب نیز ایجاد شد.

از میان افراد شاخصی که در سراسر جهان نشان هنر و ادب فرانسه را دریافت کرده‌اند می‌توان به کلینت ایستوود (بازیگر و کارگردان فیلم‌های وسترن امریکایی)، بروس ویلیس (بازیگر امریکایی)، شاهرخ خان(بازیگر هندی)، شکیرا (خواننده و رقاصه کلمبیایی)، لئوناردو دی کاپریو (بازیگر آمریکایی) جرج کلونی (بازیگر آمریکایی که در کنار فعالیت‌های هنری به عنوان سفیر صلح سازمان ملل در تجزیه کشور اسلامی سودان و حضور در مناطق بحران‌زده دارفور نقش جدی بر عهده داشت)، لاتیتیا کاستا (مدل فرانسوی که در مجلات بدنام مانند ووگ بارها تصویر او منتشر و سخنگوی شرکت معروف لوازم آرایش فرانسه اورئال می باشد) نیز از افراد دیگری می‌باشند که در لیست طولانی افراد دریافت‌ کننده نشان هنر و ادب فرانسه قرار دارند اشاره نمود.

اما در خصوص افراد ایرانی دریافت کننده این نشان ها می‌توان از پرفسور حسابی، محمدرضا شجریان، عباس کیارستمی، لیلا حاتمی، شیرین عبادی، یدالله رویایی، محسن مخملباف، پری صابری، محمد علی سپانلو و ایران تیمورتاش (دختر وزیر دربار رضاشاه بزرگ) نام برد.