حسینیون نیروهای نیابتی جدید جمهوری اسلامی در جمهوری آذربایجان

0
234

وبگاه میدل ایست مانیتور در گزارشی تحقیقی نوشته که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اقدام به تاسیس «نیروهای نیابتی» جدیدی در جمهوری آذربایجان تحت عنوان «حسینیون» کرده است که شباهت زیادی با دیگر نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی همچون «حزب‌الله» دارد.

حسینیون تمام ویژگی‌های اصلی دیگر نیروهای نیابتی شبه‌نظامی جمهوری اسلامی در منطقه، معروف به «محور مقاومت»، را به نمایش می‌گذارند. از جمله، کاربرد رنگ‌های زرد و سبز و تفنگی که در مشتی فشرده شده در پرچم آن است.

اگرچه جمهوری اسلامی همیشه به دنبال «صدور انقلاب» خود به آذربایجان بوده است، اما تابحال در این راستا موفقیت چندانی کسب نکرده است. به عنوان مثال، «حزب اسلامی آذربایجان»، که در سال 1991، یعنی سال استقلال آذربایجان از شوروی سابق تأسیس شد، تنها چهار سال دوام آورد، و پس از متهم شدن به دریافت تأمین مالی مخفیانه از سوی جمهوری اسلامی «با هدف سرنگونی دولت و تبدیل کشور به جمهوری اسلامی» منحل شد.

العربیه به نقل از این وبگاه نوشت؛ با این وجود، به گفته «میدل ایست مانیتور»، نیروهای قدس سپاه پاسداران از اوایل دهه نود میلادی در آذربایجان فعال بوده است. برخی از اعضای سابق «حزب اسلامی آذربایجان»، با استفاده از تسلیحات و کمک‌های مالی ایران، توانستند در سال 1993 «حزب‌الله آذری» را تشکیل دهند، که یک مرتبه حمله‌ای علیه سفارت آمریکا در باکو ترتیب داد.

در سال 2012، مقامات آذربایجانی 22 نفر از اعضای یک شبکه غیرقانونی تحت کنترل سپاه که را به «توطئه برای انجام حملات تروریستی علیه اهداف اسرائیلی و غربی» متهم کردند.

گزارش نتیجه می‌گیرد که علاوه بر عراق، که کشوری با اکثریت جمعیت شیعه است، جمهوری آذربایجان در باب «مداخلات جمهوری اسلامی» جایگاهی منحصر به فرد دارد. بدین ترتیب، «تحریکات»ی که تهران از سوی باکو حس می‌کند، اگرچه ممکن است به «درگیری متعارف» منجر نشود، اما ظهور حسینیون نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی از طریق «روش‌های نامتعارف» گزینه‌هایی برای مقابله با دشمنان خود در قفقاز دارد.