جزییات تفهیم «پنج اتهام جدید» به آتنا دائمی فعال مدنی زندانی در اوین با «شکایت سپاه پاسداران»

0
168

مادر آتنا دائمی، فعال مدنی و حقوق بشر زندانی که از ششم آذرماه در حال سپری کردن حکم هفت سال حبس خود در زندان اوین است   گفت فرزندش مجددا با شکایت سپاه پاسدران با پنج اتهام جدید دیگر مواجه شده و بازپرس پرونده گفته است که برای این اتهامات جدید دادگاهی طی ۱۲ روز آینده برگزار خواهد شد.

به گفته معصومه نعمتی، مادر آتنا دائمی، مستندات همه این پنج اتهام جدید از اتفاقات روز بازداشت او در ششم آذر ماه(۹۵) و روزهای پس از آن استخراج شده است. این اتهامات تازه روز ۲۹ آذر ماه در شعبه چهارم «دادسرای شهید مقدس» مستقر در زندان اوین به آتنا دائمی تفهیم شده است و بازپرس شعبه چهارم دادسرای اوین این فعال مدنی زندانی را به «توهین به رهبری، توهین به مسوولان نظام، نشر اکاذیب، ممانعت از اجرای حکم و ضرب و شتم مامور در هنگام اجرای حکم» متهم کرده است.

آتنا دائمی، فعال حقوق کودک و مدنی که بعد از بازداشت در ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی بر ضد کشور به هفت سال، توهین به رهبری و مقدسات به سه سال و اختفای ادله جرم» به چهار سال حبس محکوم شده بود. او روز ۶ آذر ماه سالجاری(۹۵) و پس از تائید حکم زندانش توسط دادپاه تجدید نظر ابتدا توسط دادستانی تهران به زندان احضار شد اما به فاصله یک روز، در ۶ آذر ماه، توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

مادر آتنا دائمی روز سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ درباره اتهامات جدیدی که به دخترش وارد شده گفت که «مستندات این پنج اتهام فیلمی است که به طورغیرقانونی و بدون اجازه در زمان بازداشت آتنا در منزل گرفته شده است.» همچنین به گفته خانم نعمتی «مستندات اتهام نشر اکاذیب، گفته‌های او پس از بازداشتش درباره بازداشت غیرقانونی و بدون حکمش بوده در حالیکه سپاه پاسداران مدعی است او با حکم قانونی بازداشت شده است.»

معصومه نعمتی گفت: «آتنا روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه با منزل تماس گرفت و گفت صبح از زندان اوین به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای اوین منتقل شده و در آنجا بازپرس به او تفهیم اتهام کرده است. آتنا به من گفت اتهاماتش را قبول نکرده و درخواست وکیل کرده، بازپرس نیز پنج روز به او فرصت داده تا وکیل خود را معرفی کند. چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ قرار است وکیلش هم به دادسرا برای پیگیری پرونده برود و هم اگر بتواند خود آتنا را در زندان ملاقات کند.»

خانم نعمتی درباره واکنش دخترش نسبت به اتهامات جدید گفت: «در دادسرای اوین به عنوان مستندات اتهامات فیلمی که  در روز بازداشت آتنا مخفیانه از او گرفته شده، نشان داده اند. اما نکته مهم این است که در روز بازداشت، آتنا و دختر دیگرم که در خانه بودند هیچکدام متوجه فیلمبرداری نشده اند یعنی یکی از ماموران بدون اجازه آنها از بدو ورودشان فیلم گرفته است. وقتی فیلم را نشان آتنا داده اند، آتنا گفته به دلیل فیلمبرداری بدون اجازه در خانه از سپاه شکایت خواهد کرد.»

مادر آتنا دائمی با اظهار اینکه «مستندات این اتهامات کذب است» به کمپین گفت: «آتنا گفته شما به من اتهام ممانعت در اجرای حکم را زده‌اید در حالیکه در فیلم نشان می‌دهد که ماموران در خانه ما هستند و من ممانعت نکردم. آتنا گفته شما اتهام ضرب و شتم مامور را به من زده‌اید که درست نیست، ایشان به زور دست من را کشید و به من دستبند زد.»

مصعومه نعمتی، مادر آتنا دائمی، با اظهار تعجب از اتهامات جدیدی که به دختر تفهیم شده گفت:‌ «پس از بازداشت دخترم، او و پدرش هر کدام جداگانه از ماموران سپاه شکایت کردند که بدون نشان دادن حکم به زور وارد خانه شده و آتنا را بردند اما عجیب است که هنوز به شکایت آنها رسیدگی نشده اما به شکایت سپاه پاسداران سریعا رسیدگی شده و این دختر جوان را مجددا به پنج اتهام جدید متهم کرده اند.»

آتنا دائمی، فعال مدنی و حقوق بشر، چند روز پس از بازداشت در ۵ آذر ماه سالجاری(۹۵)، از داخل زندان اوین نامه ای نوشت و در آن با شرح نحوه بازداشت توام با تخلف و بدرفتاری ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران و ضرب و شتم خود در حین بازداشت، گفت «از مأموران به اجرای احکام دادسرای اوین شکایت کرده است.»

خانم دائمی در این نامه نوشته بود که مأموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران در برابر اصرار او به نشان دادن حکم رسمی بازداشت به «استفاده از گاز فلفل» در برابر «یک زن بی‎سلاح و بی‎دفاع» اقدام کرده اند و پس از بازداشت و در حین انتقال نیز مرتبا او را تهدید کرده‎اند که پرونده جدیدی برای او خواهند ساخت.

همچنین یک منبع مطلع پس از بازداشت خانم دائمی در گفتگویی با کمپین گفته بود که خانم دائمی طی یک تماس تلفنی از سوی دادستانی تهران برای تحمل هفت سال حبس خود در روز پنجم آذر ماه به زندان فراخوانده شده و البته قرار بوده احضاریه کتبی برای آنها ارسال شود. اما ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به طور ناگهانی و قبل از دریافت احضاریه کتبی به خانه پدری او هجوم برده و او را بازداشت کردند.

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر ۲۸ ساله نخستین بار در روز ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. دادگاه او روز ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. او به اتهامات اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی بر ضد کشور به هفت سال، توهین به رهبری و مقدسات به سه سال و اختفای ادله جرم به چهار سال حبس محکوم شد. حکم آتنا دائمی در دادگاه تجدیدنظر با تبرئه از اتهام «اختفای ادله جرم» به هفت سال زندان کاهش یافت.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران؛ دیدار با خانواده های زندانیان سیاسی، انتشار مطالب انتقادی در فیسبوک، مخالفت با مجازات اعدام و حمایت از زندانیان سیاسی و مدنی بخشی از فعالیت هایی بود که در حکم صادره به عنوان مصداق جرم در نظر گرفته شده بود. آتنا دائمی پس از ۱۶ ماه بازداشت موقت، روز دوشنبه ۲۶ بهمن ماه با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا زمان دادگاه تجدید نظرش از زندان اوین آزاد شد. آتنها از ۵ آذر سالجاری(۹۵) باردیگر ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت و اکنون در بند زنان زندان اوین زندانی است.