جزئیات دادگاه پرونده شرکت کیمیا خودرو؛ کلاهبرداری ۱۱ میلیارد و ۵۷۴ میلیونی از هزار و ۱۷۰ شاکی

0
537

جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت کیمیا خودرو روز جهارشنبه در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به صورت علنی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در ابتدای جلسه دادگاه قاضی صلواتی اظهار کرد: در مورخ ۲۹.۳.۹۸ اولین جلسه محاکمه متهمان شرکت کیمیا خودرو اسپرلوس در شعبه چهارم ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی با حضور متهمان، وکلای مدافع، نماینده دادستان و شاکیان به صورت علنی برگزار می‌گردد.

جزئیات جلسه دادگاه را در ادامه می‌خوانیم:

رئیس دادگاه با بیان اینکه این پرونده بالغ بر ۱۱۱ جلد است و ۱۵ متهم دارد، گفت: ۸ نفر از متهمان متواری هستند و میزان کلاهبرداری مبلغ ۱۱ میلیارد و ۵۷۴ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان است که از هزار و ۱۷۰ نفر کلاهبرداری شده است.

وی مفاد ۳۵۸ و ۳۵۹ قانون آ‌یین دادرسی کیفری را به حاضرین در جلسه تفهیم کرد و از آقامیری نماینده دادستان خواست تا کیفرخواست را تشریح کند.

نماینده دادستان نیز ضمن قرار گیری در جایگاه گفت: متهمان پرونده عبارتند از:

۱. شرکت کیمیا خودرو متهم است به مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به مبلغ ۱۱ میلیارد و ۴۶۳ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و انجام عملیات واسپاری بدون مجوز.

۲. مهدی فتاحی نیا بازداشت موقت از تاریخ ۱۶.۷.۹۷ متهم است به مشارکت در کلاهبردرای شبکه‌ای به مبلغ مذکور و انجام عملیات واسپاری بدون مجوز

۳. مرتضی فتاحی نیا بازداشت از تاریخ ۳۱.۶.۹۷ متهم است به مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای و انجام عملیات واسپاری بدون مجوز

۴. دلینا فتاحی نیا بازداشت از تاریخ ۳.۳.۹۷ متهم است به انجام عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای

۵. عبدالنبی حسین پور متهم است به معاونت در انجام عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای که دسترسی به وی حاصل نشده است.

۶. محمدرضا کشاورز متهم است به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای که دسترسی به وی حاصل نشده است.

۷. امیر علی سام رجبی متهم است به معاونت درعملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای که دسترسی به وی حاصل نشده است.

۸. مجید پورمحسنی متهم است به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای که دسترسی به وی حاصل نشده است.

۹. غلامرضا بهاری متهم است به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای.

۱۰. علیرضا اشرف داری متهم است به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای که دسترسی به وی حاصل نشده است.

۱۱. صادق صمدی متهم است به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای که دسترسی به وی حاصل نشده است.

۱۲. نسرین الله یاری بازداشت به لحاظ عجز از تودیع وثیقه، متهم است به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای.

۱۳. اعظم کریمی متهم است به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای.

۱۴. سمیه عفت دوست متهم است به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای.

۱۵. معصومه موسوی متهم است به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای که دسترسی به وی حاصل نشده است.

نماینده دادستان در ادامه تشریح کیفرخواست گفت: متهمان دلینا فتاحی نیا به عنوان مدیرعامل کیمیا خودرو و مرتضی فتاحی نیا به عنوان عضو هیئت مدیره برخلاف مفادنامه و اساسنامه شرکت و بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی با احداث دفاتری تحت عنوان کیمیا خودرو در روزنامه‌ها و فضای مجازی اقدام به تبلیغات کرده و به این شیوه توجه متقاضیان را جلب کرده و اقدام به فروش نقدی و اقساطی خودرو نموده و ضمن اخذ وجوه از متقاضیان خودرویی واگذار نشده است.

وی در ادامه با اشاره به همکاری سایر متهمان با دلینا، مهدی و مرتضی فتاحی نیا بیان داشت: با توجه به سابقه خدمتی آن‌ها در شرکت و اشراف بر اوضاع و احوال شرکت و اینکه می‌دانستند که این شرکت مجوزی از بانک مرکزی اخذ ننموده، اما با این وجود با شرکت همکاری نموده و همچنین با دروغ‌هایی همچون اینکه خودرو‌ها آماده تحویل است سر متقاضیان را کلاه گذاشته لذا با توجه به ادله موجود در پرونده وقوع بزه از سوی متهمان و در تهران محرز است و درخواست کیفر می‌شود.

در ادامه مسعود جمشیدی نایینی، نماینده حقوقی بانک مرکزی با حضور در جایگاه عنوان کرد: سوءنیت متهمان این پرونده محرز است و به عنوان نماینده بانک اشد مجازات را می‌خواهم.

در ادامه رضا رضایی، نماینده شکات در جایگاه قرار گرفت و گفت: در تاریخ بیست و سوم شهریورماه از طریق روزنامه و آگهی‌ها با این شرکت آشنا شدم، آدرسی را برایم ارسال و اعلام کردند خودرو با تحویل ۱۵ روزه انجام می‌شود و با مراجعه به آدرس در مرحله اول ۵۰۰ هزار تومان و ۲۵۰ هزار تومان به حساب کارگزاری واریز کردم و اعلام کردند که استعلامات لازم از شما گرفته می‌شود و اگر مشکلی از سوی بانک مرکزی نداشته باشید با شما تماس می‌گیریم، یک هفته از این موضوع گذشت و با من تماسی گرفته نشد به خانم اللهیاری مراجعه کردم و همانجا ۲۳ میلیون تومان نقد گرفتند.

رضایی افزود: مالباختگان با بدبختی و بیچارگی این پول‌ها را برای ثبت نام خودرو جور کرده‌اند، من طلا فروختم که بتوانم خودرو خریداری کنم و به عنوان راننده یک شرکت مشغول به کار شوم. این شرکت ۱۱ الی ۱۲ نفر کارشناس و وکیل زبده را استخدام کرده بود که کل قرارداد‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنند تا ما نتوانیم شکایت کنیم.

وی ادامه داد: عوامل این‌ها با چاقو همسرم را تهدید کرده که به همسرت بگو پایش را کنار بکشد و حتی موبایل من را به سرقت برده‌اند من برای این‌ها اشد مجازات را خواستارم.

رضایی گفت: خانم عفت دوست اعلام می‌کند کاره‌ای نبوده‌ام. در نمایشگاهی که داشتند به مشتری اعلام می‌کردند که خودرو را در اینجا تحویل بگیرید و اتاق‌هایی برای خودشان داشتند که من مالباخته نتوانم مالباخته دوم را ببینم. از نام این شرکت استرلوس را حذف کردهاند تا مردم به آن‌ها شک نکنند.

شاکی دیگر این پرونده به نام انوش دانش اظهار کرد: در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۷ در خیابان جمهوری این شرکت تبلیغات گسترده‌ای داشت مبنی بر اینکه شرکت کیمیا خودرو به صورت اقساطی فروش خودرو دارد. در خیابان‌های اطراف چند خودرو گذاشته شده بود مبنی بر اینکه خودرو‌ها تحویل داده می‌شود.

وی افزود: مشکل اصلی ما با سه خانم دیگر که از متهمان اصلی نیستند است این افراد قرآن را وسط می‌گذاشتند و اعلام می‌کردند که ما ماشین را تحویل می‌دهیم در مرحله اول ده میلیون تومان از من گرفتند و سه روز بعد خانم یوسفی تماس گرفت و در همان محل ۷ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان کارت کشیدند. در آنجا به من گفت: کار شما را زودتر انجام می‌دهیم و پلاک طلایی دستشان بود که گفت: این را یک زن و شوهر جوان که صاحب پراید بودند و خودرویشان را تحویل گرفته‌اند به من شیرینی داده‌اند. نود و نه درصد اشخاص به واسطه این خانم‌ها گول خورد‌ه‌اند من از رئیس دادگاه اشد مجازات را خواستارم.

در ادامه محمد مهدی احمدی یکی دیگر از مالباختگان و شکات پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت: من شاید برخلاف خیلی از شاکیان مبلغ زیادی پرداخت نکرده باشم و ده میلیون تومان پرداخت کردم، اما این پول برای من ارزش زیادی داشت چراکه من فردی هستم که به علت معلولیت تحت پوشش بهزیستی قرار دارم.

وی افزود: پس از اینکه در روزنامه با آگهی این شرکت مواجه شدم به علت تنگنای مالی مجبور شدم که به سراغ آن‌ها بروم که البته در آن زمان شرایط جسمی‌ام نیز سخت‌تر بود و در آخرین مراجعه‌ای که به شعبه جمهوری داشتم با برخورد فیزیکی مواجه شدم و قرارداد مرا گرفتند. وقاحت ماجرا از جایی بزرگ می‌شود که این افراد، با آبرو و حتی مسائلی که خط قرمز است بازی کردند و بیان می‌کردند که تحریم‌ها را دور می‌زنند. در تجمعی که انجام شد نیز افرادی از جانب متهمان آمده بودند و می‌گفتند که این شرکت، چون در حال دور زدن تحریم‌ها است و، چون وابسته به نظام است حساب‌های آن بسته شده و کلاهبردار نیستند.

احمدی اضافه کرد: از آنجایی که آقای رئیسی ریاست قوه قضاییه را بر عهده دارند امیدوارم شاهد تحولی در برخورد با این متهمان که کشور و عقیده را بی‌آبرو می‌کنند باشیم و من اشد مجازات را برای این افراد خواستارم.

در ادامه یکی دیگر از شکات که یک خانم بود در جایگاه قرارگرفت و گفت: همسر من سال‌ها پیش فوت شد و مسئولیت خانواده به گردن من افتاد. می‌خواستم با این ماشین در آژانس کار کنم که من از این خانم پرسیدم که آیا اینجا مطمئن است که در پاسخ گفت: من شرافتم را گرو می‌گذارم. اما اکنون یکسال است که در خانه به دخترم دروغ می‌گویم و به گونه‌ای به ما آسیب روانی زدند که ما نمی‌دانیم چکار کنیم.

وی افزود: من نزدیک به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کردم و تقاضای اشد مجازات دارم. دخترم می‌گوید که آژانس چه شد و من مانده‌ام که چه بگویم.

در ادامه بهزاد جاوید یکی دیگر از شاکیان در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: من ۴۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای خودروی جک اس ۵ پرداخت کردم و در حال حاضر به کیمیا خودرو بابت اینکه با روحیات و روان ما بازی کردند تبریک می‌گویم چرا که من نزدیک به یکسال است که از قرص استفاده می‌کنم.

وی در ادامه افزود: پولم رفت و آبروی من نیز رفت، به بانک و دوستانم بدهکار شدم. همسرم نیز لطمه خورد و پیش خانواده خود بی‌آبرو شد، خواستار اشد مجازات هستم.

در ادامه غلامحسین محمدی یکی دیگر از شکات پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت: من به فلکه صادقیه رفتم و در خصوص نحوه واگذاری خودرو‌ها پرسیدم که گفتند باید ۷۵۰ هزار تومان علی الحساب بریزید و ۱۵ روز دیگر مبلغ مورد نظر را بدهید و خودرو را تحویل بگیرید. خانم کریمی مسئول آنجا بود. من گفتم ۱۵ میلیون تومان از گلوی زن و بچه‌ام زده ام و در پارکنیگ اجرتی کار می‌کنم و گفتم که اگر مشکلی وجود دارد بگو که او گفت: پول را بریز و ۱۵ روز دیگر ماشین را تحویل بگیر.

محمدی خاطرنشان کرد: من ریال به ریال پولم را می‌خواهم، چون بابت آن زحمت کشیده‌ام و از شما استدعا دارم که این‌ها را رها نکنید چرا که وطن بیشتر از خانه احترام دارد و این‌ها شرف مردم را زیر پا گذاشتند. اکنون ریش و قیچی دست شماست ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان واریز کردم و توانستم آن را از متهمان می‌گیرم و اگر نتوانستم در قیامت خواهم گرفت.

در ادامه محمد کفایتی از دیگر شاکیان پرونده کیمیا خودرو در جایگاه قرار گرفت و گفت: من در تاریخ بهمن ماه سال ۹۶ به کیمیا خودرو مراجعه کردم و برای یک خودروی چانگان ثبت نام کردم که گفتند طبق ضوابط این شرکت بعد از ۴۵ روز کاری ماشین را تحویل می‌دهیم که سه چهار بار بنده را فراخوان کردند و گفتند که پرونده من نقص دارد. بعد از ۴۵ روز مراجعه کردم، اما خانم یوسفی خیلی بی ادبانه برخورد کرد و تهدید کرد. بنده به دلیل شغلم در سه ماه شاید دو سه روز در کنار خانواده باشم و قصد داشتم این خودرو را به عنوان هدیه برای همسرم بگیرم.

وی افزود: ۲۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان پرداخت کردم و ماشین ۶۸ میلیون تومان بود و قرار شد ۳۶ ماهه مبلغ آن را واریز کنم.

کفایتی تصریح کرد: با عملکرد این افراد خط قرمز‌های نظام زیر سوال رفت، برای این افراد نظام و مملکت مهم نیست و دشمنان را از این حرکت دلخوش می‌کنند. در جمع سایر شاکیان نیز گفتم که انشاالله آقای صلواتی این پرونده را به یک جای خوب می‌رساند.

در ادامه یکی دیگر از شکات پرونده که یک خانم بود در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: من ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای ثبت نام به شرکت دادم، به خانم یوسفی گفتم پسرم مشکل کلیه دارد و می‌خواهم این خودرو را بخرم و برای پسرم بفروشم، اما اکنون پسرم جفت کلیه‌هایش را از دست داده است. این‌ها نه تنها از پول ما استفاده کردند بلکه خانم اللهیاری به من فحش داد که چرا برای شکایت رفتم. همه ما را به این روش بردند که در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان بدهید و در ادامه اقدامات دیگر برای گرفتن خودرو انجام شود.

وی افزود: من گفتم که ۴ تیر پسرم جراحی دارد و زمانی که زنگ می‌زدم هر کدام از آن‌ها مرا به دیگری پاس می‌دادند. تمام کسانی که در اینجا ثبت نام کرده‌اند به نوعی درگیر بودند و این افراد از احساسات ما سوءاستفاده کردند چراکه من اگر پول نقد داشتم نقداً ماشین می‌خریدم نه اقساطی.

این شاکی بیان کرد: پس از اینکه متهمان دستگیر شدند آن‌ها گفتند بگذارید یکی از ما آزاد شود تا کار‌های لازم را جهت بازگشت پول شما انجام دهد. زمانی که با آقای فتاحی نیا صحبت کردم گفت که هم زندان بروم و هم پولت را بدهم؟ این کار را نمی‌کنم. خانم یوسفی پس از این ماجرا مجددا همراه خواهرش شرکت خودرو زد. درقالب مشتری به آنجا رفتیم زمانی که متوجه ما شدند خواهرش دست مرا گاز گرفت و تمام عوامل را از شعبه جمهوری در آنجا جایگزین کردند.

وی افزود: در ابتدا ۱۶ میلیون تومان دادیم و مابقی را سفته دادم که گفتند اگر چکی بود خودرو را زودتر می‌دادیم. اشد مجازات کمترین چیز برای هزار و ۲۰۰ شاکی است که باید جلوی آن‌ها سرافکنده باشند پسر من هر خودروی دنایی که می‌بیند تصور می‌کند که مال ماست.

جزئیات عجیب دادگاه

احمد باقری از دیگر شکات این پرونده با حضور در جایگاه عنوان کرد: در برج ده سال ۹۶، مبلغ ۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در شعبه جمهوری پرداخت کردم. خانم یوسفی طراح بود، به او گفتم در شرکتی کار می‌کنم این مبلغ را بدهم به من خودرو می‌دهید که گفت: شما واریز کن و ۲۰ روزه خودرو را تحویل می‌گیری.

وی گفت: چندین بار به این شرکت رفتم و پس از ۲۰ روز خودرو را تحویل ندادند، آن‌ها اتاق‌هایی داشتند که مالباخته‌ها نتوانند همدیگر را ببینند. گناه نکردم، این پول را قرض گرفته‌ام که دستم جلوی نامرد دراز نشود از روی صداقت به این آدم‌ها مراجعه کردم. آن‌ها به من گفتند که با وام شما موافقت شده است.

این شاکی افزود: در چندین مرحله به آن‌ها مراجعه کردم، اما خودرویی به من تحویل ندادند. آقای عبادی (شوهر خانم یوسفی) به من گفت: برایت ماشین می‌گیرم همه خانواده‌ام و فامیل من را مسخره می‌کنند فکر می‌کنند دروغ می‌گویم. برای آن‌ها اشد مجازات را می‌خواهم. همه کار‌های این‌ها با ترفند بود و اینگونه نبود که آن‌ها از این ماجرا‌ها و کلاهبرداری بی‌اطلاع باشند.

وی افزود: اتاق کنفرانس داشتند و حتی آبدارچی دفتر خبر داشت که این‌ها کلاهبرداری می‌کنند. آقای قاضی این‌ها با علم اینکه کلاهبرداری می‌کنند این کار را انجام می‌دادند و حتی آقای عبادی به من گفت: یک میلیون شیرینی به من بده و برایت خودرو را می‌گیرم. به او گفتم عروسی دخترم نزدیک است، آبرویم می‌رود. در برج ۱ به ما اعلام کردند که شرکت ایران خودرو به ما خودرو تحویل نمی‌دهد.

قاضی صلواتی عنوان کرد: این شرکت نه با شرکت ایران خودرو و نه شرکت سایپا هیچ گونه قراردادی نداشته است، این شرکت‌ها اگر از متهمان شکایت دارند نمایندگان حقوقی خود را به دادگاه بفرستند.

شاکی در ادامه عنوان کرد: شاهدیم که با همسر آقای رضایی (نماینده شکات) چه کرده‌اند. ما مردم ایران سالم هستیم و این‌ها از صداقت ما سوءاستفاده کردند.

در ادامه خانم میرزابیگی از دیگر شکات این پرونده در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: مبلغ ۴۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برای خودروی برلیانس می‌خواستیم بدهیم که آن‌ها ما را قانع کردند که خودروی اکسنت ثبت نام کنید، مادرم فرهنگی است می‌خواست از پول بازنشستگی‌اش به من که دکتری قبول شده بودم با خرید خودرو هدیه‌ای بدهد. در تاریخ ۱۱.۲.۹۷ گفتند ۱۵ روز کاری خودرو را تحویل می‌دهیم. آن روز در آن شرکت آنقدر شلوغ بود که نمی‌توانستیم حتی شک کنیم که این شرکت کلاهبرداری می‌کند. یک ماه گذشت دوباره مراجعه کردیم؛ اما خبری نشد.

وی گفت: ماه رمضان بود که به این شرکت مراجعه کردیم، هنگامی که به طبقه پنجم رفتیم مادرم گریه کرد. خانم کریمی پا به پای مادرم گریه می‌کرد و می‌گفت: مادرم قشر فرهنگی است و ما به این قشر اهمیت می‌دهیم و من خودرو را به شما تحویل می‌دهم.

این شاکی گفت: نگهبان حتی به پدرم گفته بود که شماره تماس بدهید اگر این‌ها کلاهبرداری کردند با شما تماس می‌گیرم؛ یعنی به گونه‌ای صحبت می‌کردند که باور نکردیم که کلاهبرداری می‌کنند.

در ادامه خانم خجسته یکی دیگر از مالباختگان با حضور در جایگاه خطاب به یوسفی (متهم) گفت: وی خوب من را می‌شناسند، ۱۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان برای خودروی استپ وی از من پول گرفته‌اند. من این پول را وام گرفته بودم، شوهرم از طریق روزنامه با این شرکت آشنا شد آن‌ها به من گفتند از بانک استعلام می‌گیریم و اگر موردی نداشتید با شما تماس خواهیم گرفت. بعد از مدتی با ما تماس گرفتند و گفتند ۲۵ روز کاری خودرو را با اقساط ۶۰ ماهه به شما تحویل می‌دهیم.

وی گفت: در داخل شرکت دوربین بود و آن‌ها به همراه ما تا پایین پله‌ها می‌آمدند تا ما کسی را نبینیم. همان لحظه موتورسواری را دیدم که به من گفت: این‌ها کلاهبردار هستند و پولتان را به آن‌ها ندهید، همان لحظه غش کردم دوباره مراجعه کردم گفتم پولم را بدهید. خانم یوسفی قهر کرد و از اتاق بیرون رفت، اما خانم قربانی من را بغل کرد و گفت: به شرافتم قسم می‌خورم که خودرو را به شما تحویل می‌دهم.

این شاکی گفت: موقعی که به شرکت مراجعه می‌کردیم اجازه نمی‌دادند که ما وارد اتاقشان شویم و یک بار با داد و فریاد وارد اتاق شدم دیدم ناخن‌هایشان را سوهان می‌کنند، این‌ها به ما دروغ می‌گفتند، افترا و توهین می‌کردند.

وی افزود: آقای عبادی گفت: خودرو‌ها را خودشان برداشته‌اند و شما باید با ارز آزاد خودرو بگیرید. بعد از یک سال و نیم توانستم با تهدید ۵ فقره چک‌هایم را پس بگیرم آقای قاضی من حقم را می‌خواهم من در دفتر آن‌ها گریه کردم و خواستم که پولم را پس بدهند، در دفتر نواب با همسرم درگیر شدند اشد مجازات را برای افرادی که اعتماد را از من گرفته‌اند دارم.

در ادامه یکی دیگر از شکات که از استان گیلان برای ثبت نام به این شرکت مراجعه کرده بود در جایگاه قرار گرفت و عنوان کرد: از طریق سایت دیوار با این شرکت آشنا شدم، تصادف کرده بودم به آن‌ها زنگ زدم و گفتم من می‌خواهم ثبت نام کنم و فقط یک بار به دفتر شما در تهران مراجعه کنم با من تماس گرفتند و به شرکت آمدم و هنگامی که به شرکت مراجعه کردم خودرو‌ها در خیابان رازی پارک شده بود.

شاکی در ادامه عنوان کرد: روزی که به دفتر صادقیه برای ثبت نام رفتم آنجا شلوغ بود کنجکاو شدم که بدانم که علت شلوغی چیست یکی به من گفت: با کجا کار داری گفتم شرکت کیمیا خودرو که من را برای عقد قرارداد به شرکت دیگری فرستادند که حرف‌های دیگران را نشنوم. قرارداد‌ها به گونه‌ای تنظیم شده بود که دست من را بسته بود حتی در آخر خط قرارداد از من خواستند که بنویسم اگر قرارداد را برگردانم هزینه کارمزد و کارگزاری و ۱۰ درصد مبلغ عودت داده نمی‌شود. به خودم دلداری می‌دادم که خودرو را تحویل می‌دهند.

وی گفت: شش شعبه در تهران داشتند و این‌ها به نوعی اعتبار برای خود می‌خریدند من حتی دلم برای آن‌ها می‌سوخت و می‌گفتم که با افزایش قیمت خودرو به آن‌ها فشار آمده است در حالی که آن‌ها کلاهبرداری می‌کردند برایشان اشد مجازات را خواستارم.

جزئیات عجیب دادگاه

وی بیان کرد: دفتر شرکت دارای نگهبان و پارکبان هم بود و هیچ گونه نمی‌شد به این شرکت شک کرد. ۳۰۰ هزار تومان به حساب کارگزاری واریز کردم و گفتند که بعد از مدتی جواب استعلام آماده است و وام به شما تعلق می‌گیرد و خودرو را ۱۵ روزه به من تحویل می‌دهند.

این شاکی ادامه داد: دستگاه پُز به نام کیمیا خودرو بود و به من گفتند مبلغ را سریع بریز تا خودرو را سریع‌تر تحویل بگیری و حتی آقای صمدی پلاک به من نشان داد و گفت: این پلاک برای مردم است. در برج سه متوجه شدم که این شرکت کلاهبرداری کرده است. با نمایندگان شکات در پیگیری‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم این افراد در شرکت‌های دیگر با کم کردن سی تا چهل درصد از پول شکات از آن‌ها رضایت می‌گرفتند و می‌گفتند که کل پول را گرفته‌ای.

وی افزود: این‌ها (متهمان) اعلام کردند که ما نمی‌دانستیم کلاهبرداری می‌کنند چطور ممکن است ۱۷۰۰ ثبت نامی انجام داده باشند و دوباره در شرکت‌های دیگر به همین طرق ثبت نام می‌کردند، آقای قاضی من اصل پول و سود را با توجه به شرایط موجود می‌خواهم کل پول را وام گرفته‌ام.

در ادامه نماینده شکات گفت: شرکت کیمیا خودرو اعلام کرده است با ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو در ارتباط هستند با واحد حقوقی آن‌ها صحبت کرده‌ام که شکایت کنند و تعداد شکات اضافه می‌شود.

در ادامه آقامیری نماینده دادستان گفت: این متهمان کلاهبردار هستند و بحث‌شان در این کلاهبرداری‌ها جلب اعتماد مردم است این‌ها پس از اینکه با افراد قرارداد بسته عنوان می‌کردند خودرو را تحویل می‌دهند و تبلیغات گسترده‌ها در روزنامه‌ها و فضای مجازی داشتند و این کار را به بهترین نحو انجام دادند در حالی که هیچ گونه قراردادی با پارس خودرو، ایران خودرو و کرمان‌خودرو نداشتند و همچنین هیچگونه قراردادی با بانک مرکزی نداشته‌اند تمام عناوین به گونه‌ای در جهت فریب شاکیان بوده است. این‌ها مردم را به این گونه فریب می‌دادند و با ایجاد شبکه باندی با سردستگی مهدی و دلینا فتاحی‌نیا این کار را انجام داده‌اند.

در ادامه یکی از متهمان (خانم عفت‌دوست) به دلیل نامساعد بودن حالش با اجازه قاضی از دادگاه خارج شد.

در ادامه علی فولادی از شاکیان پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت: من خودرو را به نام خانمم گرفتم و ازطریق روزنامه با این شرکت آشنا شدم قرار بود طی ۶۰ ماه پول خودرو را دریافت کنم و من ۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان در ابتدا پرداخت کردم. من می‌خواستم با این خودرو خرج خانواده‌آم را بدهم و تقاضای اشد مجازات دارم.

ابوالقاسم شایگان از دیگر شکات پرونده نفر بعدی بود که در جایگاه قرار گرفت و گفت: اوایل اردیبهشت ماه سال ۹۷ با این شرکت از طریق سایت دیوار آشنا شدم و مراجعه کردم تا ببینم که نحوه دریافت آن‌ها چگونه است، آن‌ها همان لحظه اول من را فریب دادند و گفتند ۳۰۰ هزار تومان بدهید و ثبت نام کنید بعد از آنکه ماشین آمد تسویه می‌کنیم.

وی افزود: پول را واریز کردم و بعد از ده روز زنگ زدند که برای تحویل خودرو بیا و تسویه کن. خانم کریمی نماینده شرکت بود که گفتند پول را واریز کن و فردا و پس فردا برای تحویل خودرو بیا حتی زیر برگه من نوشتند که پیش پرداخت بدون افزایش قیمت است.

این شاکی ادامه داد: من ۱۷ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان پرداخت کردم، در ادامه سوال کردم که گفت: خودرو در پارکینگ است. از طریق همین رفت‌وآمد‌ها برایم سوال پیش آمد که چرا اینگونه است چراکه افرادی از سال ۹۶ بودند که خودروی خود را نگرفته بودند.

وی افزود: چند روز بعد که به آنجا رفتم گفتم که می‌خواهم پولم را بگیرم که به من گفتند پول به حساب ایران خودرو رفته و ضمن اینکه ده درصد از آن کم خواهد شد ۴۵ روز طول می‌کشد تا مبلغ به شما بازگردانده شود.

این شاکی ادامه داد: کار این افراد از ابتدا کلاهبرداری بوده اطلاع از مشکلات دیگران آنقدر برایم سخت بود که مشکلات خودم را فراموش می‌کردم برای مثال فردی وام ازدواج خود را به این افراد داده و تاکنون نتوانسته ازدواج کند.

ندا رمضانی از دیگر شکات پرونده اظهار کرد: من از طریق روزنامه با این شرکت آشنا شدم و ۸ میلیون تومان پرداخت کردم. در ابتدا گفتند که باید ۳۰۰ هزار تومان بریزی سپس از من ۲۵۰ هزار تومان دیگر خواستند.

وی بیان داشت: خبری نشد تا دو هفته بعد که گفتند باید ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بدهی تا خودرو را تحویل بدهیم.

این شاکی با بیان اینکه منبع فساد این پرونده خانم یوسفی است، بیان کرد: هر زمان که وی را می‌دیدیم یا داشت ناخن سوهان می‌کشید و یا داشت لاک می‌زد. این خانم یوسفی بود که قرآن آورد و گفت: اگر ندادیم من شرافتم را گرو می‌گذارم. من در آبان ماه سال ۹۶ این پول را پرداخت کردم و در آن زمان تیبا ۲۸ میلیون تومان بود، اما اکنون ۷۵ میلیون تومان است.

در ادامه ثریا محمدی شاکی دیگر این پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت: من ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کردم که البته به واسطه من دو نفر دیگر نیز ثبت نام کردند در ابتدا گفتند شرایط پرداخت ۱۵ روز کاری است زمانی که این مدت گذشت گفتند که بیایید پول را پرداخت کنید؛ چراکه با بانک دچار مشکل شدیم و قرار است پرداختی از طریق بانک باشد خانمی پشت تلفن تضمین کرد که ما خودروی خود را خواهیم گرفت.

حسین قربانی شاکی دیگر این پرونده در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: من در تاریخ ۳۱.۲.۹۶ از طریق سایت دیوار این شرکت را پیدا کردم بعد از مدتی متوجه شدم که شرکت را پلمب کرده اند و به طبقات بالا رفته‌اند در آنجا دیدم هیچ یک از آن‌ها لباس فرم به تن ندارند. آنجا بودکه پول خود را خواستم که در ادامه یک آقا مرا تهدید کرد و شروع به فحاشی کرد. در ادامه به من گفتند که آنجا دوربین دارد و صدای من ضبط می‌شود.

وی تصریح کرد: آن‌ها پول مرا نمی‌دادند به اداره پلیس آگاهی خیابان وحدت اسلامی رفتم و گفتند که این پول بلوکه شد. این در حالی بود که خانم کریمی گفته بود دفتر شرکت بابت روزه‌خواری پلمب شده است.

قاضی صلواتی در ادامه در واکنش به این جمله شاکی پرونده اظهار کرد: متاسفانه کل مبلغ بلوکه شده بیشتر از ۱ میلیارد نیست.

شاکی ادامه داد: زمانی که مالباختگان برای شکایت به آنجا رفتند یک سرهنگ اعلام کرد که کل مبلغ بلوکه شده و با شما تماس گرفته خواهد شد. من به آقای تورک و آقای نریمانی بازپرس شعبه ۵ دادسرا گفتم که در میز آن‌ها (متمهان پرونده) دستگاه شنود کار گذاشته‌اند و فردای آن روز این مدارک را تقدیم دادگاه کردم.

وی بیان کرد: در صدایی که ضبط شده خانم الهیاری شروع به بشکن زدن کردند و گفتند باز هم نفهمیدند.

این شاکی گفت: من یک تشکر به خانم اعظم کریمی با اینکه نسبت به من توهین کرد بدهکارم چراکه در دادسرا به من گفت: دسته چک خود را آماده کن چرا که من اگر به زندان بروم پول نمی‌دهم. با کمک وی بود که عامل اصلی بعد از پلمب شرکت یعنی خانم موصولی در شمال دستگیر شد.

به گزارش میزان؛ در این بخش از جلسه دادگاه قاضی صلواتی ضمن اعلام ختم جلسه اظهار داشت: جلسه بعد در روز شنبه و رأس ساعت ۹ صبح برگزار خواهد شد و از شکاتی که شکایت خود را مطرح کرده‌اند خواسته می‌شود تا در دادگاه حضور پیدا نکنند تا سایر افراد نیز بتوانند شکایت خود را مطرح کنند.