توافق رژیم سوریه با داعش برای تخلیه اردوگاه یرموک

0
141

تخلیه در حدود ۴۰۰۰ تن از جهادگرایان و خانواده آنان از اردوگاه “یرموک” و دو محله مجاور این اردوگاه در حومه جنوبی دمشق که قرار بود امروز، شنبه، ۲۶ دسامبر آغاز شود، به دلیل مشکلات تأمین امنیت مسیر تخلیه به عهده تعویق افتاد. تخلیه آنان بر اساس توافق بی سابقه بین رژیم سوریه و نمایندگان این سه محله و با میانجی گری سازمان ملل متحد امکان پذیر شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تخلیه که قرار بود از امروز آغاز شود، به دلیل مشکلات مربوط به تأمین امنیت مسیر به تعویق افتاده است. منابع نزدیک به مذاکرات و همچنین دیده بان حقوق بشر سوریه گفته اند که توافق تخلیه، معلق نشده و فقط به تأخیر افتاده است. اتوبوس هایی که قرار است تخلیه جهاد گرایان را انجام دهند، از شب گذشته به مجاورت اردوگاه یرموک رسیده اند.
بر اساس این منابع، در توافق تخلیه، امنیت مسیر راه از حومه دمشق تا شهررقه-مقر گروه دولت اسلامی و یک منطقه در استان حلب که هنوز تحت کنترل جبهه النصره است، به عهده نیروهای گروه جیش الااسلام گذاشته شده بود. با کشته شدن زهران علوش رهبر این گروه اسلامی مخالف رژیم بشار اسد در حمله هوایی دیروز در حومه دمشق، مشکلاتی برای تأمین امنیت مسیر کاروان اتوبوس ها، توسط این گروه بروز کرده است.

اعضای وابسته به گروه دولت اسلامی (داعش) و گروه جهاد گرای جبهه النصره و خانواده های آنان بیشترین تعداد تخلیه کنندگان را تشکیل میدهند. جهاد گرایان و خانواده آنان که تعداد آنان در حدود 4000 تن برآورد میشوند، از اردوگاه پناهجویان یرموک در جنوب دمشق و دو محله مجاور این اردوگاه، “قدم” و “حجرالاسود” تخلیه میشوند.

بر اساس دیده بان حقوق بشر سوریه، شرایط زیستی در این سه محله از هنگام محاصره کامل آنها توسط ارتش سوریه در سال 2013 به شدت رو به وخامت گذاشته است.

تخلیه جهادگرایان بر اساس توافق بین رژیم سوریه با نمایندگان مردم این سه محله برای ترک پیکارجویان صورت میگیرد. این توافق که با میانجی گری سازمان ملل متحد صورت گرفته است، در نوع خود بسیار کم سابقه است.

این توافق، نخستین توافقی است در نوع خود که بین رژیم سوریه و گروه دولت اسلامی(داعش) انجام می گیرد. بر اساس یک منبع دولت سوریه، تلاش های گذشته(چهار تلاش) در جهت تخلیه این محلات با ناکامی همراه بوده است.

با تخلیه این محلات، سازمان ملل قادر خواهد شد تا کمک‌ های ضروری را به داخل اردوگاه بفرستد.

در واقع، جنگ میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان آنها در یرموک و دو محله مجاور آن به بن‌بست رسیده است. محاصره یرموک توسط نیروهای ارتش سوریه شرایط بسیارناگواری را در این اردوگاه برای تمشیعت هزاران پناهجوی فلسطینی که هنوز در این اردوگاه سکونت دارند، به وجود آورده است.

وجود هزاران پیکار جوی وابسته به گروه های جهادی داعش و جبهه النصره و دیگر گروه های مخالف دولت سوریه، و در همان حال، رقابت و درگیری شدید بین این گروها، شرایط بسیار نگران کننده ای را در یرموک و دو محله مجاور آن به وجود آورده است.

یاد آور میشویم اردوگاه یرموک برای اسکان آوارگان فلسطینی جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ساخته شده است، پیش از آغاز جنگ داخلی در سوریه، بیش از ۱۸۰ هزار فلسطینی در این اردوگاه زندگی می‌کردند.