تهدید دانمارک توسط سفیر روسیه

0
241

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو( سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) ونخست وزیر سابق نروژ مدعی است که بیش از 30 کشور جهان دارای تکنولوژی موشکی هستند که بعضی از آنها می توانند کشورهای متحد ناتو را مورد هدف قرار دهندو این خطر باید جدی تلقی شده و 28کشور عضو با هشیاری لازم ، همراستا با سایراعضا در تقویت این سیستم تدافعی بکوشند. پیمان ناتو در ۴ آوریل ۱۹۴۹ میلادی (۱۵ فروردین ۱۳۲۸) با هدف دفاع جمعی در واشینگتن دی.سی. پایه‌گذاری شد ، مهمترین اصل پیمان ناتو ماده ۵ آن است که در آن کشورهای امضا کننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی را به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی کنند و به مقابله آن برخیزند. طرح گسترش ناتو به نزدیکی مرزهای روسیه از دیرباز باعث نگرانی دولت روسیه بود و پس از شروع جنگ اوستیای جنوبی ۲۰۰۸ و امضای قرارداد سپر موشکی آمریکا با لهستان این نگرانی‌ها افزایش پیداکرد و در نهایت به کاهش روابط روسیه و ناتو در غالب شورای مشورتی و عدم شرکت روسیه در مانور مشترک نظامی با ناتو شد.همچنین پس از آغاز جنگ افغانستان و جنگ عراق نیروهای ناتو حوزه فعالیت‌های خود را به داخل مرزهای این دوکشور نیز گسترش دادند. در افغانستان و در سال ۲۰۰۶ پس از درخواست هلند و آلمان نیروهای ناتو جایگزین نیروهای ایساف متعلق به سازمان ملل شدند.ناتو در سال ۲۰۰۸ رهبری ۴۷ هزار نیرو از ۴۰ کشور جهان را در افغانستان بر عهده داشت.مسایل اخیر روی داده در اکراین و حمایت ناتو از این کشورروسیه را که در حال حاضر از جدایی طلبان شرق اوکراین حمایت می کند،به اتخاذ تصمیمات جدیدی در ارتباطاتش با اعضای ناتو مصمم نموده،از جمله این تصمیمات میتوان به اخطار امروز سفیر روسیه در کپنهاک نسبت به پیوستن دانمارک به سیستم دفاع موشکی پیمان آتلانتیک شمالی اشاره نمود.
امروز بیست و دوم مارچ برابر با دوم فروردین سفیر روسیه در دانمارک، این کشور را تهدید کرده است که چنانچه به سیستم دفاع موشکی پیمان آتلانتیک شمالی بپیوندد، کشتی‌های جنگی‌ آن در تیرس بمب‌های اتمی روسیه قرارمی گیرند.
میخائیل وانین، سفیر روسیه در کپنهاگ، به روزنامه دانمارکی «ایلهاندس‌پستن» گفته است، چنین تصمیمی از سوی دولت آن کشور «تهدیدی برای روسیه» به شمار می‌رود.

آقای وانین می‌گوید : فکر نمی‌کنم که دانمارکی‌ها دقیقا متوجه پیامدهایی که پیوستن به سیستم دفاع موشکی آمریکا برای آنها به بار خواهد آورد، باشند. اگر چنین چیزی رخ دهد، کشتی‌های جنگی دانمارک در تیررس جنگ‌افزارهای اتمی روسیه قرار می‌گیرند.
روزنامه «کپنهاگن‌پست» چاپ کپنهاگ دانمارک، این گفت‌وگو را منتشر کرده، از قول سفیر روسیه افزوده است که چنین چیزی به روابط دو کشور آسیب می‌زند و این کار تلف کردن پول و از بین بردن امنیت است.
تهدید زبانی سفیر روسیه در دانمارک در اوج تنش بی‌سابقه از زمان جنگ سرد در روابط غرب و روسیه، پیرامون بحران اوکراین صورت می‌گیرد.
غرب، مسکو را به دخالت در بحران نظامی صورت گرفته در شرق اوکراین، میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و نیروهای دولتی اوکراین متهم می‌کند. مسکو این اتهام‌ها را رد کرده، اما با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا روبه‌رو شده است.
کشوهای شرق اروپا نیز طی این مدت نگرانی‌های خود را از احتمال افزایش بحران و آنچه دخالت‌های آینده روسیه در خاک خود می‌نامند، ابراز کرده‌اند.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، در واکنش به گفته‌های سفیر روسیه، مارتین لیده‌گارد، وزیر خارجه دانمارک، سخنان او را «قطعا، غیر قابل قبول» توصیف کرده است.
آقای لیده‌گارد می‌گوید:” روسیه خیلی خوب می‌داند که سیستم دفاع موشکی ناتو، دفاعی‌ست. ما بر سر خیلی چیزها با روس‌ها توافق نداریم، اما مهم است که لحن گفته‌های بین ما، تا حد ممکن مثبت باقی بماند.”
دولت دانمارک در ماه اوت گذشته اعلام کرده بود که در سامانه دفاع موشکی ناتو مشارکت خواهد داشت و بر روی تعدادی از کشتی های جنگی خود سامانه های رهیابی متعلق به طرح ناتو را نصب خواهد کرد.
نشریه دانمارکی ییلاندز پوستن نوشت هیچ کدام از سامانه های موشکی ناتو در خاک دانمارک مستقر نخواهد شد ولی امکان نصب آنها در گرینلند وجود دارد.
ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده نیروهای ناتو در اروپا می گوید: “روسیه فقط به سیاست های ارعاب و تهدید خود علیه کشورهایی که می خواهند در طرح ناتو همکاری و مشارکت داشته باشند ادامه می دهد؛ رومانی در گذشته با فشارهایی در همین رابطه مواجه شد و لهستان نیز در حال حاضر زیر فشارهای سیاسی و دیپلماتیک قرار دارد.”
روسیه با سامانه موشکی ناتو که قرار است پایگاه هایی در کلیه کشورهای عضوبرای آن بنا شود، به شدت مخالف است و با هشدار امروز قدم های لازم برای ممانعت را شروع نموده است. هنوز واکنش های دولت دانمارک در مقابل این تهدید اعلام نشده است.
سهیلا زرندی