تمایل ایران به خرید هواپیما و خودرو از برزیل

0
187

ایران درصدد خرید هواپیما و خودرو از برزیل است. وزیر بازرگانی برزیل ضمن تایید این خبر گفت که تمایل ایران به انجام معاملات به یورو است. به گفته این مقام برزیلی احتمال سفر رئیس جمهور این کشور به ایران وجود دارد.

در پی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بسیاری از کشورهای جهان خواهان گسترش مناسبات اقتصادی خود با جمهوری اسلامی هستند. در سفری که آرماندو مونتیرو، وزیر بازرگانی برزیل، در اکتبر ۲۰۱۵ به ایران داشته، مذاکراتی پیرامون خرید هواپیماهای مسافربری، تاکسی، کامیون و اتوبوس از برزیل صورت گرفته است.

بنا به گزارش نشریه آنلاینی “آمریکا ۲۱” وزیر بازرگانی برزیل اعلام کرده که ایران می‌تواند خرید‌های خود از برزیل را با ارز یورو پرداخت کند. وزیر بازرگانی برزیل تایید کرده که ایران مایل به خرید هواپیما و خودرو از این کشور است و مانعی برای پرداخت این کالاها به یورو یا هر ارز دیگر از سوی ایران وجود ندارد.

مونتیرو گفت: «در هر حال حاضر تمام کشورهای جهان مایل به گسترش روابط اقتصادی با ایران هستند. این کشور دارای ظرفیت‌های تجاری بالایی است و دو کشور نحوه چگونگی پرداخت و ارز مناسب برای معاملات خود را مشخص خواهند کرد.»

خرید ۵۰ هواپیمای مسافربری

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که ایران برای توسعه ناوگان هوایی خود در صدد خرید ۵۰ هواپیما از شرکت هواپیماسازی امبرائر (Embraer SA ) است. ایران پیشتر نیز خبر خرید هواپیما از شرکت هواپیماسازی ایرباس را داده بود.

شرکت هواپیماسازی امبرائر به رویترز گفته است که در حال مذاکره با مقامات ایرانی است. ناوگان هوایی حمل و نقل ایران به علت تحریم‌های بین‌المللی بسیار فرسوده است و شرکت‌های مختلف هواپیماسازی از ظرفیت‌های اقتصادی ایران در این عرصه آگاه هستند.

ایران به جز ۵۰ هواپیمای مسافربری هم‌چنین خواهان خرید ۱۰۰ هزار تاکسی گازسوز از برزیل است. بنا به گزارش رویترز صنعت خودروسازی برزیل در سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) به علت مشکلات اقتصادی مجبور به کاهش ۲۵ درصد از فروش خود شده است. به گفته وزیر بازرگانی برزیل گفت‌وگو برای خرید ۶۰ هزار تاکسی میان دو کشور آغاز شده است.

برزیل یکی از بزرگترین کشورهای تولید‌کننده خودرو در جهان به شمار می‌آید و بسیاری از کنسرن‌های بزرگ خودروسازی جهان نظیر فولکس واگن، جنرال موتورز، فیات و غیره در این کشور فعالیت دارند.

0,,16262703_401,00

سفر احتمالی رئیس‌ جمهور برزیل به ایران

وزیر بازرگانی برزیل اعلام کرد که دو کشور مایل هستند که تا سال ۲۰۱۹ میزان معاملات خود را به ۵ میلیارد دلار برسانند. وزیر بازرگانی برزیل تایید کرد که در راستای تحکیم مناسبات اقتصادی دو کشور، احتمال سفر دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل، به ایران در سال جاری میلادی وجود دارد.

در گزارش نشریه آنلاینی “آمریکا ۲۱” آمده است که ایران مایل به افزایش فروش نفت خام خود به یورو است تا از این طریق از وابستگی پول خود به دلار بکاهد.

برزیل در ۱۲ فوریه ۲۰۱۶ با پیروی از تدابیر شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کرد. مقامات برزیلی امیدوارند که در طی ۵ سال آینده حجم معاملات خود با ایران را به سه برابر افزایش دهند.

برزیل نخست تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران را نادیده گرفت و تنها پس از تحریم شورای امنیت سازمان ملل به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پیوست.

به گزارش دویچه وله؛ در سال ۲۰۱۵ میزان معاملات دو کشور حدود ۶۷/ ۱ میلیارد دلار بود که حدود ۳۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۱ یعنی پیش از تشدید تحریم‌ها محسوب می‌شود. در زمان تحریم‌های بین‌المللی تنها محصولات کشاورزی حجم اصلی معاملات دو کشور را رقم می‌زدند.