تلاش ناکام سفیر جمهوری اسلامی در کنیا برای فراری دادن دو عضو سپاه قدس از این کشور

0
298

نهادهای امنیتی کنیا هادی فرج‌وند، سفیر جمهوری اسلامی در این کشور را هنگام تلاش برای فراری دادن دو عضو سپاه قدس که به اقدامات تروریستی متهم هستند، شناسایی کرده و مانع اجرای این برنامه فرار شدند.

به گزارش وبگاه کنیایی Kenyans پلیس این کشور تاکید کرده که سفیر جمهوری اسلامی می‌کوشیده راهی برای دسترسی به مقامات بلندپایه دولت کنیا بیابد و با کمک آنها احمد ابوالفتحی محمد و سید منصور موسوی را از این کشور خارج کند.

براساس این گزارش کنیا باور دارد که این دو نفر عضو سپاه قدس و بازوی اجرایی سپاه پاسداران در انجام عملیات سری در خارج از کشور و از جمله اقدامات تروریستی هستند.

در ژانویه 2018 اینترپل هشدار داد که مسئولان جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند میان مسئولان کلیدی کنیا نفوذ کرده و با تحت تاثیر قرار دادن سیستم قضایی این کشور، این دو عضو سپاه قدس را آزاد کند.

7f9af96a-5fa3-412d-967e-2870b3daab67

وبگاه Kenyans گزارش کرد که افسران اداره تحقیقات جنایی کنیا روز جمعه 22 فوریه 2019 دو شهروند کنیایی را به دلیل دریافت مبالغی از سوی سفیر ایران، بازداشت کردند. این دو نفر ادعا کرده بودند که از مسئولان وزارت کشور کنیا هستند و می‌توانند در فراری دادن، دو ایرانی بازداشت شده همکاری کنند.

پلیس کنیا گفت که سفیر ایران کاملا مطمئن بود که این دو «تروریست» در 8 فوریه آزاد خواهند شد و دوربین‌های مدار بسته دو دفتر هواپیمایی در نایروبی تصاویری از هادی فرج‌وند ضبط کرده‌اند که نشان می‌دهد او سه بلیط هواپیما برای خود و احمد ابوالفتی محمد و سید منصور موسوی رزرو کرد.

فرج‌وند پس از آنکه متوجه شد فریب خورده، بلیط‌ها را کنسل کرد و با مسئولانی در دولت کنیا تماس گرفته و درباره دو نفری که قرار بود با او همکاری کنند، پرس‌وجو کرد.

تحقیقات نهادهای امنیتی کنیا منجر به دستگیری این دو شهروند این کشور شده و مشخص شد که آنها در سال 2013 به دلیل مشارکت در اقدامات تروریستی در مومباسا به زندان ابد محکوم شده بودند، اما این حکم به 15 سال تغییر یافت و در سال 2018 دادگاه تجدیدنظر این کشور آنها را آزاد کرد.

نورالدین حاجی، دادستان کنیا به حکم دادگاه عالی این کشور درباره این دو نفر اعتراض کرد و گفت از اینکه فهمیده توطئه‌ای برای فراری دادن افراد خارجی در کار بوده، ناراحت است.

حاجی گفت: «این قابل قبول نیست و این اقدامی آشکار برای تخریب روند عدالت و حاکمیت قانون است. تحولات جاری را به اطلاع دادگاه عالی خواهم رساند.»

دادستان کنیا همچنین گفت که از وزارت امور خارجه کشورش خواهد خواست که سفیر جمهوری اسلامی که از مصونیت دیپلماتیک بهره می‌برد، را فراخوانده و از او در این باره توضیح بخواهد.»

در دسامبر 2016 نیز کنیا دو نفر دیگر را دستگیر کرد که می‌کوشیدند راهی برای فراری دادن دو عضو سپاه قدس بیابند. دادگاه در کنیا در سال 2013 احمد ابوالفتحی محمد و سید منصور موسوی را به دلیل برنامه‌ریزی برای انجام حملات تروریستی به زندان ابد محکوم کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ادعا کرد عبدالحسین صفایی و نصرالله ابراهیمی، دو شهروند ایرانی وابسته به دولت جمهوری اسلامی هنگامی که سوار بر یک خودروی دیپلماتیک بوده‌اند، دستگیر شده‌اند، وکلائی بوده‌اند که قضیه زندانیان سپاه قدس را پیگیری می‌کردند. در سوی مقابل مقامات کنیا می‌گویند که این دو نفر در حال جمع‌آوری معلومات برای انجام یک اقدام تروریستی بوده‌اند و هنگام دستگیری در حال تصویربرداری از سفارت اسرائیل بوده‌اند.

دادستان کنیا نیز می‌گوید که این دو نفر با دو زندانی که به اتهام اقدامات تروریستی در زندان هستند، دیدار کرده‌اند.

احمد ابوالفتحی محمد و سید منصور موسوی، دو عضو سپاه قدس که در ژوئن 2012 دستگیر شدند، محل پنهان کردن 15 کیلو مواد منفجره را به مقامات کنیا نشان دادند. نهادهای امنیتی کنیا 85 کیلو مواد منفجره دیگر را که به داخل این کشور قاچاق شده بود، نیافتند.

به گزارش العربیه؛ در نوامبر 2015 نیز کنیا اعلام کرد یک هسته جاسوسی جمهوری اسلامی را کشف کرده که برای اقدامات تروریستی در این کشور در حال برنامه‌ریزی بود.