تفاهم کامل آمریکا و اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی

0
181

دیدار مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با ابراز تفاهم کامل در مورد جمهوری اسلامی و اعلام آمادگی دو کشور برای مقابله با “حرکات تهاجمی” جمهوری اسلامی به پایان رسید. با این حال جمهوری اسلامی با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، از “تهدیدهای نظامی” اسرائیل شکایت برده و تأکید کرده است که حق دفاع را برای خود نگاه می‌دارد.

روز چهارشنبه ٢٩ اسفند/٢٠ مارس، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت، در واکنش به “اظهارات خصمانۀ نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داد که جمهوری اسلامی در استفاده از حق دفاع از خود تردید نخواهد کرد”.

در روز ۶ مارس نتانیاهو ادعا کرده بود که نیروی دریایی اسرائیل می‌تواند برای جلوگیری از قاچاق نفت توسط جمهوری اسلامی مداخله نماید. او گفته بود اسرائیل قادر است مانع حرکت نفت‌کش‌هایی شود که نفت جمهوری اسلامی را حمل می‌کنند.

اما از نظر جمهوری اسلامی این سخنان نتانیاهو “تهدیدی آشکار برای توسل به زور و مغایر با اهداف سازمان ملل متحد و نقض منشورهای ملل متحد است که هرگونه تهدید یا استفاده از زور را ممنوع می‌کند”.

این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی به شورای امنیت شکایت‌نامه می‌نویسد. در آذرماه سال گذشته نیز نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل با ارسال نامه‌ از “اقدامات مخرب عربستان علیه جمهوری اسلامی” شکایت کرده و خواستار برخورد جامعه جهانی با عربستان شده بود. این نوع نامه‌ها معمولاً جز پیامی سیاسی، پیامد دیگری ندارد.

شکایت اخیر جمهوری اسلامی از اسرائیل در حالی منتشر شد که مایک پمپئو در بیت‌المقدس با نتانیاهو گفتگو می‌کرد. روز گذشته – ٢٩ اسفند/٢٠ مارس – نخست‌وزیر اسرائیل به این مناسبت ابراز خوشوقتی کرد که “فشارهای دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی کارگر افتاده است”. او افزود: “ما باید این فشارها را بیشتر کنیم. آمریکا و اسرائیل برای پس راندن حرکات تهاجمی جمهوری اسلامی در منطقه همکاری و هماهنگی تنگاتنگی دارند”.

مایک پمپئو نیز ادعا کرد که “جمهوری اسلامی به دنبال نابودی مطلق اسرائیل است” و افزود: “در حالی که چنین تهدیدی در زندگی اسرائیلی‌ها یک واقعیت روزمره به شمار می‌آید، ما بر تعهد کامل خود برای حفظ امنیت اسرائیل تأکید می‌کنیم”.

به گزارش رادیو فرانسه؛ با اینکه دولت آمریکا سفر مایک پمپئو به اسرائیل را رسماً بدون ارتباط با انتخابات آیندۀ اسرائیل می‌داند، اما حمایت بی‌دریغ و ستایش‌های گاه اغراق‌آمیز وزیر خارجۀ آمریکا از نتانیاهو بدون شک در جهت تقویت سیاسی وی انجام گرفته است. انتخابات اسرائیل روز ٩ آوریل/٢٠ فروردین برگزار خواهد شد.