تصویری حیرت‌انگیز از مهمان زیبای آسمان زمستانی

0
152

دنباله‌دار روشن لاوجوی (C/2014 Q2) که این شب‌ها با چشم غیرمسلح نیز در پایین صورت‌فلکی جبار قابل تشخیص است، چشم‌اندازی منحصربه‌فرد در تلسکوپ‌ها به نمایش گذاشته است.

اگر از آسمانی تاریک و خارج از شهر به پایین صورت‌فلکی جبار و جنوب ستاره رجل‌الجبار بنگرید، می‌توانید این دنباله‌دار را که هم‌اکنون از قدر حدود 5 می‌درخشد، به‌صورت توپ سبزرنگ محوی تشخیص دهید، اما اگر به ابزارهای رصدی قوی‌تر مانند دوربین دوچشمی یا تلسکوپ مجهز باشید، می‌توانید جزئیات بیشتری از این دنباله‌دار و دنباله بلند آن را که تا 6 درجه قوسی امتداد دارد، ببینید.

تصویر فوق‌العاده زیر را ژرارد ره‌من با استفاده از یک تلسکوپ کنترل از راه دور 12 اینچی در نامیبیا و در تاریخ 23 دسامبر گرفته و به‌تازگی آن را منتشر کرده است. ره‌من برای ثبت دنباله طولانی این دنباله‌دار مجبور شد که شش بار تلسکوپ را جابجا کند و درنهایت با ترکیب این شش تصویر، جزئیات زیبایی از دنباله این دنباله‌دار را ثبت کرده است.

در این تصویر هسته دنباله‌دار که گلوله‌ای از برف و یخ کثیف به قطر چند کیلومتر است، دیده نمی‌شود و به‌جای آن، هاله گاز و گردوغبار اطراف هسته که به خاطر بازتاب نور خورشید روشن شده، قابل مشاهده است. قطر این هاله کروی چند ده‌هزار کیلومتر تخمین زده می‌شود.

از پشت دنباله‌دار نیز دو دنباله آبی‌رنگ خارج شده، یکی دنباله سمت چپ که صاف و کوتاه است و به آن دنباله یونی می‌گویند، و دیگری دنباله بلندتر سمت راست که انحنا برداشته و دنباله غباری نامیده می‌شود. دنباله یونی همان‌طور که از اسمش پیداست، از ذرات یونیزه و سبک تشکیل شده و روشنایی‌اش حاصل برانگیختگی الکترون‌هاست؛ اما دنباله غباری از ذرات سنگین‌تر گردوغبار تشکیل شده و روشنایی‌اش حاصل بازتاب نور خورشید است.

به گزارش خبرآنلاین؛ پیش‌بینی می‌شود که این دنباله‌دار تا دو هفته آینده حدود یک قدر روشن‌تر شود و از داخل شهرها نیز قابل تشخیص باشد. در آن زمان، دنباله‌دار در مرز صورت‌های فلکی ثور و حمل خواهد بود.