تصویب اولین قطعنامه حقوق بشری علیه ایران پس از توافق هسته‌ای

0
155

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب دو قطعنامه غیرالزام‌آور نقض حقوق بشر در ایران و کره شمالی را به شدت محکوم کرد. این قطعنامه‌ها روز پنج‌شنبه از سوی اکثریت ۱۹۳ دولت عضو این مجمع به تصویب رسید. پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در ژوئیه گذشته، این اولین بار است که قطعنامه‌ای علیه نقض حقوق بشر در ایران در سازمان ملل متحد به تصویب می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل در نیویورک، در متن قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در ایران که توسط کانادا پیشنهاد شده، نسبت به اجرای مجازات اعدام در ایران، به شدت ابراز نگرانی شده است. از ابتدای سال میلادی تاکنون، 800 نفر در ایران اعدام شده‌اند.

این قطعنامه با رأی مثبت 81 کشور، رأی مخالف 37 کشور و غیبت 67 عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. چین، کوبا، روسیه، سوریه، آفریقای جنوبی، هند، اندونزی، عراق و لبنان از جمله مخالفان تصویب قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در ایران بودند.

همچنین در متنی که از سوی اتحادیه اروپا و ژاپن پیشنهاد شده، مجمع عمومی سازمان ملل نقض “آشکار” حقوق بشر در کره شمالی را محکوم کرده و از شورای امنیت این سازمان خواسته تا از طریق دیوان کیفری بین‌المللی اقدام کند.

متن قطعنامه علیه کره شمالی با رأی مثبت 119 کشور، رأی منفی 19 کشور و غیبت 48 عضو این مجمع به تصویب رسید. چین، روسیه، سودان، کوبا، ایران، مصر، زامبیا و ونزوئلا از مخالفان این قطعنامه بودند.

رأی‌گیری برای قطعنامه علیه کره شمالی نسبت به مورد مشابه در سال 2014، نشان‌دهنده همراهی بیشتر کشورهای جهان در محکوم کردن نقض حقوق بشر در کره شمالی است.

در سال گذشته، تصویب قطعنامه در محکومیت نقض حقوق بشر در کره شمالی با رأی مثبت 116 کشور، رأی منفی 20 کشور و غیبت 53 عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت.

قطعنامه امسال از پیونگ یانگ می‌خواهد تا شبکه‌ای از اردوگاه زندانیان را ببندد. بر اساس کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد، 100 هزار زندانی سیاسی در شرایط وحشتناک در زندان‌های کره شمالی به سر می‌برند.

کره شمالی شدیدا به این قطعنامه واکنش نشان داده و آن را “محصول مواجهه سیاسی و توطئه‌ای” از سوی آمریکا و دیگر دشمنانش دانسته است.