تخت جمشید در خطر حذف از میراث جهانی

0
185

روزی که شوش ثبت جهانی شد بجا دیدم خطری را که مهم‌ترین اثر ثبت شده ایران در یونسکو را تهدید می‌کند گوشزد كنم در حالی که مسئولان میراث فرهنگی و دیگر دوستداران میراث فرهنگی همت بسیار کردند تا توانستند شوش را در میراث جهانی ثبت کنند. فعالیت رسمی سنگ‌شکن در کوه رحمت وضعیت ثبت تخت جمشید را تهدید می‌کند.

برای ثبت یک اثر ضوابطی باید رعایت شود که سنگ‌شکن هم با توجه به قرار گرفتن در حریم تخت جمشید تهدیداتی را برای ابطال ثبت در آینده به همراه خواهد داشت .

دوم اینکه مکانی که اکنون تخریب شده پر از سکونتگاه‌های دوران مختلف بوده است و آثار گورهای دوره‌های مختلف را هم داراست که همه اینها در یک فیلم خبری ارائه خواهد شد.

از نظر منابع طبیعی این مکان، محل ورود و خروج دام سه روستای عزآباد، خیرآباد و سلطان ولایت به کوه رحمت بوده است که سنگ‌شکن با مجوز سه هکتاری اقدام به تخریب 70 هکتار از اراضی ملی در این منطقه کرده است که خلاف قانون است و احتمالا از طریق رانت‌های شخصی انجام شده است.

در این مکان سه چشمه آهریز، دم ریز و چشمه حاجی قربانی محل شرب حیوانات وحشی و دام‌های منطقه بوده که با تخریب این مناطق چشمه‌های مذکور خشک و زیست‌گاه حیوانات وحشی هم از بین رفته است. این در حالی است که پیشتر یکی از گونه‌های پلنگ ایرانی در همین مناطق دیده شده است.

به گزارش قانون؛ از دیگر آثار مخرب وجود دود و گرد و خاک ناشی از آسفالت این کارخانه است که شوربختانه باعث از بین رفتن پوشش گیاهی چند هزار هکتاری این دامنه و همچنین باغ‌های اطراف شده است. در این سال با توجه به سفارش موکد مقام معظم رهبری درباره حفظ منابع طبیعی و برخورد با متخلفان، بر نهادهای کوچک مدنی است که این مهم را در دستور کار خویش قرار دهند.