تحریم شرکت ابر آروان یاری رسان به جمهوری اسلامی برای سانسور

0
419

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ١٢ خرداد از تحریم شرکت فناوری «ابر آروان»، دو نفر از بنیانگذاران این شرکت، و یک شرکت وابسته به آن به دلیل مشارکت در تسهیل سانسور اینترنت برای جمهوری اسلامی خبر دارد.

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، «ابر آروان» شریک مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی در توسعه «شبکه ملی اطلاعات» یا همان اینترنت ملی است که برای قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیانیه می‌افزاید «ابر آروان» روابط نزدیکی با نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی از جمله وزارت اطلاعات دارد و مدیران آن روابط نزدیکی با مقامات جمهوری اسلامی دارند.

طبق بیانیه «اوفک» جمهوری اسلامی به طور منظم از کاهش سرعت دسترسی به اینترنت برای سرکوب نارضایتی‌ها، رصد و مجازات ایرانیان به دلیل اعمال حق آزادی بیان و تجمع در فضای مجازی و حقیقی، و محدود کردن نشر اطلاعات موثق درباره موارد فاحش نقض حقوق بشر بهره می‌گیرد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور مالی و تروریسم، با اشاره به اینکه دسترسی آزاد و نامحدود به اینترنت از حقوق بنیادین همه ملت‌ها از جمله ایرانیان است، می‌گوید ایالات متحده به پاسخگو نگه داشتن افراد و رژیم‌هایی که حق آزادی بیان و ابراز مخالفت را سرکوب می‌کنند، متعهد است.

  • تحریم‌شدگان در بیانیه اوفک

ابر آروان: این شرکت نقش مهمی در توسعه «شبکه ملی اطلاعات» یا همان اینترنت ملی ایفا کرده است. از جمله فعالیت‌های این شرکت می‌توان به مشارکت آن در کنترل و سانسور ترافیک داده‌ها و مسدود کردن برخی وبسایت‌ها پیرو درخواست «کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه» اشاره کرد.

صدای آمریکا نوشت؛ این شرکت ارتباط نزدیکی با نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی از جمله وزارت اطلاعات دارد و مسئولان کنونی‌اش از اعضای کنونی و پیشین وزارت اطلاعات هستند.

پویا پیرحسین‌لو و فرهاد فاطمی: این دو از بنیانگذاران شرکت ابر آروان هستند. پیرحسین‌لو در حال حاضر مدیرعامل ابر آروان است و فاطمی به عنوان سرپرست فناوری و مهندس ارشد در این شرکت فعالیت می‌کند.

شرکت فناوری‌های جهانی ابر آروان با مسئولیت محدود: این شرکت تابعه ابر آروان در دبی مستقر است و به عنوان پل ارتباطی ابر آروان با اینترنت جهانی عمل می‌کند. مدیران ارشد و کارمندان ابر آروان از جمله پیرحسین‌لو و فاطمی به عنوان مدیر، نگهدارنده، و نقطه تماس اداری آدرس‌‌های آی‌پی و دامنه این شرکت مستقر در دبی فعالیت می‌کنند.

در نتیجه این تحریم‌ها، تمام اموال و منافع این افراد در آمریکا مسدود می‌شود.علاوه بر این، دارایی‌های هر نهاد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم، ۵۰ درصد یا بیشتر، سهم یک یا چند فرد تحریمی باشد نیز مسدود خواهد شد.